ساخت دیوار حفاظتی اطراف چرنوبیل

جام جم آنلاین: ۲۶ سال پس از فاجعه اتمی چرنوبیل، دولت اوکراین با حدود یک میلیارد دلار کمک مالی از سوی جامعه جهانی در نظر دارد یک دیواره حفاظتی جدید در اطراف این نیروگاه آسیب دیده بسازد.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، این بنا با ۱۰۵ متر ارتفاع تا سال ۲۰۲۴ میلادی ساخته خواهد شد و قرار است برای مدت یکصد سال از نشت مواد رادیواکتیو پیشگیری کند.

با آنکه در پی وقوع انفجار در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اطراف آن دیوار حفاظتی ساخته شد اما از چند سال پیش مواد رادیواکتیو از این دیواره به بیرون نشت کرد.

مقامات رسمی اوکراین می‌گویند، وضعیت سلامت کارگرانی که در ساخت بنای جدید فعالیت دارند به طور مرتب بررسی می‌شود اما نگرانی نسبت به خطرناک بودن فعالیت در این محیط به دلیل وجود ذرات رادیو اکتیو و افزایش سطح آنها وجود دارد.

یوری آندریف، مسوول ساخت دیواره حفاظتی جدید می‌گوید: «برای کار بر روی ساختار جدید مجبور بودیم حفره‌ای در محلی که سوخت نیروگاه در آنجا وجود داشت حفر کنیم. به همین دلیل نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که سطح مواد رادیو اکتیو صد‌ها و یا شاید هزاران بار در فضا افزایش یافته است.»

کار‌شناسان می‌گویند، این پروژه مشکلات اصلی باقیمانده از فاجعه چرنوبیل را حل نخواهد کرد چرا که باقیمانده ‌های سوخت هسته‌ای در مرکز این راکتور هنوز وجود دارد و در حال حاضر هیچ موقعیتی برای دسترسی به این مواد و انتقال مطمئن و بدون خطر آن‌ها وجود ندارد.

حادثه اتمی چرنوبیل، بد‌ترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ است که در رآکتور شماره چهار نیروگاه چرنوبیل اوکراین در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ رخ داد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.