ساخت سه پایانه تخصصی ریلی در “بندر شهید رجایی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ساخت ترمینال های تخصصی ریلی-کانتینری، ترمینال ریلی حمل و نقل مواد نفتی و مواد معدنی و فله در مجتمع بندری شهید رجایی با سازمان بنادر و دریانوردی به توافق اولیه رسیده است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانودی کشور در حاشیه بازدید از بزرگترین ترمینال های ریلی- کانتینری بنادر کشور واقع در مجتمع بندری شهید رجایی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بزرگترین بندر تجاری کشور را بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار TEU کانتینر در سال اعلام کرد.

محمد سعید نژاد افزود: هدف گذاری این بندر در آینده نزدیک رسیدن به توان جابجایی بیش از هفت و نیم میلیونTEU کانتینر در سال است که این ظرفیت مشارکت بیشتر شرکت راه آهن برای حمل و نقل سریعتر و ایمن تر کالا را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه از مسیر ریلی دو خطه بافق- بندرعباس سالانه بیش از یکصد میلیون تن کالا جابجا می شود، افزود: حمل و نقل هر تن کالا با راه آهن خیلی ارزان تر از حمل و نقل جاده ای است و سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه حمل ونقل ریلی برای همکاری بیشتر با راه آهن و بخش خصوصی آمادگی دارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانودی برنامه ریزی برای پذیرش هرچه بیشتر کشتی های اقیانوس پیما با ظرفیت بالای ۱۰ هزارTEU کانتینر، رفع مقررات دست و پاگیر برای حمل و نقل ریلی، امکان دسترسی و دپوی کالا در تمامی محوطه ها و اسکله های بندری به خطوط ریل را از دیگر برنامه های این سازمان برای توسعه حمل و نقل ریلی بیان کرد.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نیز در بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی از جذب سرمایه گذار در بخش حمل و نقل ریلی درتبصره قانون بودجه ۹۳ برای اجازه قرارداد بیع متقابل میان شرکت نفت راه آهن و بخش خصوصی خبر داد.

محسن پورسید آقایی گفت: بر این اساس شرکت نفت سود صرفه جویی کاهش مصرف سوخت را پس از ساخت خطوط راه آهن به شرکت راه آهن واگذار می کند و راه آهن طبق قرارداد با بخش خصوصی بخشی از مبلغ دریافتی را به سرمایه گذار می پردازد.

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی از اولویت هاست و محوطه ریلی حمل و نقل در این بندر احداث می شود، افزود : شرکت راه آهن برای ساخت ترمینال ریلی – کانتینری ، ترمینال ریلی حمل و نقل مواد نفتی و ترمینال ریلی مواد معدنی و فله با سازمان بنادر و دریانوردی به توافق اولیه رسیده است.

مجتمع بندری شهید رجایی با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، مهم ترین دروازه واردات و صادرات ایران محسوب می شود و به تنهایی عهده دار بیش از ۵۳ درصد حجم این مبادلات در مقوله ترانزیت، واردات و صادرات و ترانشیپ (حمل و نقل بین بندری ) است. این مجموعه اقتصادی با برخورداری از حدود ۵۰ کیلومتر شبکه ریلی، بزرگترین پایانه ریلی – کانتینری بنادر کشور را در اختیار دارد.

این بندر ضمن بهره مندی از ۳۶ پست اسکله و بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور، با ظرفیت ۶ میلیون TEUکانتینر در سال، حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالاهای عمومی به ویژه محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآورده های نفت خام در این بندر انجام می شود.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا برخوردار است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.