ساخت کیف خورشیدی برای تصفیه آب

به گزارش خبرگزاری مهر، نبود دسترسی به آب پاک موجب مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان بویژه در مناطق جنوب صحرای آفریقا می شود. مردم در این مناطق باید برای دسترسی به آب قابل شرب چندین روز پیاده روی کنند.

محققان شیوه ساده و ارزان قیمتی برای تصفیه آب ارائه کرده اند که برای پاک شدن نیازی به انرژی برق یا باتری ندارد. رایان لینچ و مارکوس تاریست محققان این پروژه نمونه اولیه ای از این دستگاه تصفیه آب ساده  ارائه کرده اند که فقط پنج دلار هزینه دارد.

این دستگاه تصفیه آب در واقع یک “کیف خورشیدی” است که از شیوه گندزدایی آب خورشیدی (SODIS) استفاده می کند. شیوه کار این دستگاه از این قرار است که بطری های پلاستیکی معمولی پلی اتیلن ترفتالات که برای حمل و نقل آب استفاده می شوند با آب کثیف پر می شوند و در آفتاب قرار داده می شوند. پس از قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش- A خورشیدی، عمده آلودگی های موجود در آب از بین می روند و آب قابل شرب می شوند.

با این حال بطری های پلاستیکی فقط می توانند تا سه لیتر آب را در هر شش ساعت تابش خورشید تصفیه کنند اما این کیف های خورشیدی که ترکیبی از پلی اتیلن بسیار شفاف و پلی اتیلن تیره است امکان تصفیه ۹٫۴ لیتر آب را در همین دوره زمانی فراهم می کند و می تواند در حین حمل و نقل، فرایند تصفیه را انجام دهد.

در حال حاضر هیچ اطلاعات خاصی در مورد اینکه این کیف خورشیدی چه زمانی به مرحل تولید می رسد، وجود ندارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.