سارقان به جان مخابرات افتادند

اعتماد : مردم ساکن خیابان شریعتی تهران از محدوده سیدخندان تا سه راه ضرابخانه روز گذشته در حالی از نداشتن تلفن رنج بردند که احتمال سرقت کابل های مخابراتی در این منطقه وجود دارد.

یافتیان، قائم مقام مدیرکل شرکت مخابرات، اواخر خردادماه اعلام کرد چند سرقت از تاسیسات خیابانی این شرکت در تهران صورت گرفته است. روز یکشنبه تمام تلفن های منطقه به مدت چند ساعت قطع شده بود و مخابرات منطقه طی تماس مردمی اعلام کرد کابل های مخابراتی درون جعبه ها به سرقت رفته و نیاز به بازسازی شبکه های مخابراتی داریم. در حالی که مردم از قطعی تلفن های خود به دلیل قطعی برق خبر می دهند و پیگیری های مردمی از مخابرات، نشان از این قطعی به دلیل سرقت کابل های برق داشته است، کلانتری سیدخندان در پاسخ به روزنامه اعتماد اعلام کرد تاکنون اعلام شکایت یا نامه حقوقی از سوی مخابرات مبنی بر سرقت کابل های مخابراتی در منطقه نداشته اند.

تلفن های عمومی هم قطع بودند
مردی که خانه ا ش در نزدیکی پل سیدخندان است، روز گذشته به «اعتماد» گفت: «دیروز دائما همسایه ها می پرسیدند آیا تلفن شما هم قطع است؟ حتی در خیابان هم هر کس را می دیدید بلافاصله این سوال را مطرح می کرد. آخرین نفر هم همسایه دیوار به دیوارمان بود که همین سوال را از من پرسید. وقتی تلفن خانه را برداشتم، دیدم بله، قطع است. مخابرات گفت قطعی به دلیل سرقت کابل های برق است.» یکی دیگر از شهروندان منطقه نیز توضیح می دهد بعد از آنکه متوجه می شود تلفن خانه اش قطع شده به سراغ تلفن های عمومی محله شان رفته است. «آنجا چند تلفن عمومی را هم امتحان کردم اما همه قطع بودند.» روابط عمومی سازمان مخابرات در تماس «اعتماد» از بازسازی شبکه از سوی همکاران مخابراتی مرکز مفتح خبر داد. به گزارش روابط عمومی مخابرات استان تهران روز یکشنبه این مرکز به دلیل قطعی سیستم مخابراتی، مجبور به بازسازی شبکه شده و پس از چند ساعت کار نیز تلفن ها وصل شده اند و بر اساس این گزارش احتمال قطعی تلفن ها به دلیل سرقت بسیار زیاد است اما هنوز شرکت مخابرات اعلام شکایت نکرده است. ابراهیم یافتیان، قائم مقام مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران، در گفت وگو با «اعتماد» این خبر را تکذیب کرد و گفت: «تا این لحظه چنین خبری به ما نرسیده است.» او توضیح می دهد: «درصورت وجود چنین مساله یی شرکت مخابرات سریع اطلاع رسانی می کند، زیرا باید حساسیت های لازم برای این مساله وجود داشته باشد و نیروی انتظامی برای دستگیری سارق یا سارقان وارد مرحله شود و این مساله بار مالی زیادی را برای شرکت مخابرات به همراه دارد و پیمانکارهایی که با شرکت همکاری دارند ضرر بسیاری خواهند دید. به همین دلیل به سرعت برای این موضوع اعلام شکایت می کنیم.» روابط عمومی شرکت مخابرات درباره میزان خسارات احتمالی واردشده به شرکت به دلیل سرقت کابل های برق توضیح می دهد: «هنوز میزان خسارت تعیین نشده و باید پس از بازسازی شبکه ها و انجام امور مالی میزان خسارت را برآورد کرد.»

سارقان مس به دنبال کابل های مخابراتند
اگرچه هنوز شرکت مخابرات از میزان خسارات وارده بر اثر سرقت کابل های مخابرات و میزان ارزش آنها اعلام دقیقی نکرده است اما به نظر می رسد سارقان خود بهتر و بیشتر از هر فردی از قیمت و ارزش این کابل ها خبر دارند و این ارزش به میزان مس هایی باز می گردد که در این کابل ها به کار برده می شود. ابراهیم یافتیان ماه گذشته در گفت وگو با مهر حتی افزایش نرخ مس را دلیل افزایش سرقت کابل های مخابراتی دانست و گفت: «مخابرات برای جلوگیری از این معضل درصدد اجرای راهکارهای حفاظتی است.» او جایگزینی فیبرنوری به جای کابل های مسی را از جمله این راهکارها اعلام کرد و گفت: «اجرای کامل این طرح نیازمند زمان بسیاری است اما موضوع سرقت کابل هم اکنون در کرج کاهش یافته چرا که میزان کابل های مسی نیز کاهش یافته است.» یک متر کابل کانالی دو هزار و ۴۰۰، حدود هشت کیلوگرم وزن دارد که با توجه به آنکه یک تخته کابل حدود ۲۵۰ متر و قطر کابل نیز حدود ۱۰ سانتی متر است، این کابل وزنی حدود چهار تن دارد. در بخش هایی از آن کابل ها مس به کار برده می شود و بسته به بالایا پایین رفتن قیمت مس، این قیمت و ارزش آن تغییر می کند. قائم مقام شرکت مخابرات در پاسخ به «اعتماد» درباره خسارت این نوع سرقت ها توضیح داد: «البته ساخت و تهیه این کابل ها به دست پیمانکاران سازمان مخابرات است و در صورت اتفاقاتی مانند سرقت، این پیمانکاران هستند که متضرر می شوند.» این سرقت ها نه تنها مردم را برای چند ساعتی بدون تلفن ثابت می کند، بلکه شرکت مخابرات را نیز به دردسر زیادی می اندازد. یافتیان معتقد است تنها یک دلیل برای این سرقت ها وجود دارد و می گوید: «فقط به خاطر ارزش مس های درون کابل های مخابراتی است و سارقان تنها بخشی از کابل ها را به سرقت می برند.»

سرقت کابل های مخابرات ادامه دارد
شاید بیشترین کسانی که از سرقت کابل های مخابرات باخبر می شوند، مردم هستند که تلفن های ثابت شان برای چند ساعت خاموش شده و ارتباط با بیرون برایشان قطع می شود: حادثه یی که در آخرین اخبار رسیده به «اعتماد» در منطقه سیدخندان تهران اتفاق افتاده است اما با توجه به آ نچه در خبرها آمده و خبرگزاری مهر نیز در خردادماه منتشر کرده است، طی چند روز در خردادماه امسال سه بار موضوع سرقت از کابل ها اتفاق افتاده است و منجر به قطعی تلفن در شهر تهران شده است. بر اساس این گزارش سرقت کابل، ارتباط تلفنی ۲۰ هزار مشترک تهرانی را در مرکز مخابرات بعثت قطع کرد. این در حالی است که از روز ۱۷ خردادماه و تنها یک روز قبل از این سرقت، ارتباط تلفنی بالغ بر پنج هزار مشترک تلفن ثابت در مرکز مخابرات شهید تندگویان تهران به علت همین موضوع قطع شده است. البته سرقت کابل های مخابراتی شاید در دوره یی کمتر یا بیشتر شود اما در هر حال موضوع تازه یی نیست و از تابستان دو سال پیش نسبت به گذشته خبرهای مختلفی از این موضوع عنوان شده است. در آن زمان نیز کابل های مخابراتی از حوضچه یی در منطقه ولیعصر به سرقت رفت و تلفن ها قطع شد، به طوری که احتمال سرقت های سریالی کابل های مخابراتی مطرح شد. این سرقت ها تنها مربوط به شهر تهران نیست و خبرهای مختلفی از سرقت و گاه دستگیری سارقان کابل های مخابراتی در رودهن، دماوند و کوهدشت تاکنون منتشر شده است. مردی که روز گذشته در طرح موضوع با «اعتماد» از قطعی تلفن خانه اش و احتمال سرقت از کابل های مخابراتی منطقه خبر داد، می گفت: «شرکت مخابرات قطعا ندار نیست و کابل ها را نیز سریع وصل می کند اما مگر چه خبر شده که سارقان حتی به کابل های مخابرات هم رحم نمی کنند.» او نیز مانند بسیاری از شهروندان تهرانی و حتی مسوولان مخابرات از شنیدن و افزایش خبرهای مربوط به سرقت کابل های برق تهران نگران بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.