سارقان زندانی در ایام نوروز مشمول مرخصی نشدند

۲۰فروردین۱۳،

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: طبق تدابیر در نظر گرفته شده سارقان زندانی در تعطیلات نوروز مشمول مرخصی نشدند و بعد از تعطیلات نوروز که به تازگی آغاز شده‌ است، به مرخصی رفته‌اند.

 به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد حقوق بشر، “غلامحسین اسماعیلی” در خصوص اعطای مرخصی در ایام نوروز به زندانیان اظهار کرد: مرخصی ایام نوروز، مرخصی اعطایی ویژه از ناحیه رییس قوه قضاییه بود و این مرخصی فارغ از مرخصی‌های منطبق بر ضوابط و مقررات داخلی زندان و امتیازاتی است که زندانیان کسب می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در آیین‌نامه مرخصی‌ها ضوابطی وجود دارد که به زندانیان با شرکت در کلاس‌های قرآن، سوادآموزی و فعالیت‌های فرهنگی امتیازاتی تعلق می‌گیرد و به ازای آن امتیازات به مرخصی می‌روند و این مرخصی‌ها به صورت عمومی اجرا می‌شود و به دستور رییس قوه قضاییه نیاز نیست.
 
رئیس سازمان زندان‌های کشور با بیان این‌که «آنچه که در عید نوروز انجام شد مرخصی فوق‌العاده از سوی ریاست قوه قضاییه بود» اظهار کرد: ضوابط این مرخصی در متن آیین‌نامه و دستورالعمل مرخصی درج شده است که در این دستورالعمل زندانیان به گروه‌های مختلف تقسیم شدند و به تناسب نوع جرم و هم چنین میزان مجازات و مدت تحمل حبسی که قبل از عید نوروز در زندان بودند برای آن‌ها مرخصی در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: همچنین در این دستورالعمل ذکر شده بود که بعضی زندانیان مشمول این دستورالعمل نوروزی نمی‌شوند. زیرا زندانیان به ۲ گروه تقسیم شده‌اند بعضی از آن‌ها جرمشان غیر سرقت بود که در ایام تعطیلات نوروز به مرخصی رفتند. اما بعضی دیگر که جرمشان سرقت بود با تدبیر در نظر گرفته شده مرخصی ایام نوروزی به آن‌ها تعلق نگرفت.
 
اسماعیلی ادامه داد: اشخاصی که در تعطیلات نوروز به مرخصی نرفتند بعد از این ایام مرخصی آن‌ها اجرایی شده است.
 
رئیس سازمان زندان‌های کشور در پایان در خصوص آمار اشخاصی که مشمول مرخصی نوروزی شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر آمار اجرایی مرخصی نوروزی زندانیان هنوز نهایی نشده است و تا پایان فرودین‌ماه نیز آمار نهایی را جمع‌بندی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.