سازمان امنیت اروپا، به تاجیکستان در توسعه مناطق آزاد یاری می رساند

به گزارش ایرنا، پنجمین نشست شورای هماهنگی در مناطق آزاد اقتصادی روز سه شنبه در شهر دوشنبه با حضور ‘ایوار ویکی’ مسوول دفتر نمایندگی سازمان امنیت و همکاری اروپا، ‘شریف رحیم زاده’ وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، نمایندگان سفارتخانه ها و سازمانهای بین المللی و بخش خصوصی تشکیل شد.

‘امامعلی رحمان’ رییس جمهور در سال ۲۰۰۴ قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری را امضا کرد و براین اساس چهار منطقه آزاد در سال ۲۰۰۸ در استان های ‘سغد’ و ‘ختلان’ (منطقه مرزی پنج) و در سال ۲۰۰۹ دو منطقه ‘دانگارا’ و ‘ایشکاشیم’ ایجاد شد.

با وجودی که تاجیکستان تجربه تشکیل منطقه آزاد تجاری را ندارد، ولی با استفاده از تجربه دیگر کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان و قرقیزستان که دارای منطقه آزاد تجاری هستند، می‌تواند در این کار موفق شود.

شرکت کنندگان در این نشست، رفع موانع موجود در تاسیس منطقه آزاد اقتصادی در مناطق ‘سغد، پنج، دنغره و اشکاشیم’ را ضروری دانستند.

در این نشست تصمیمات لازم برای تسریع در روند احداث این مناطق و افزایش توان اجرایی مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان اتخاذ شد.

مجموع منابع لازم برای احداث و راه اندازی این مناطق در حال حاضر حدود ۷۵ میلیون دلار برآورد شد.

تاجیکستان، هم اکنون در بن بست ارتباطی قرار دارد و همین امر مشکل عمده‌ای در اجرای برنامه‌های دولت این کشور برای تشکیل مناطق آزاد تجاری بشمار می‌رود.

براساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی هم اکنون تنها دو منطقه آزاد سغد با ۱۴ شرکت و منطقه پنج در مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان با دو شرکت فعال و مناطق آزاد دانگارا و ایشکاشیم در دست احداث هستند.

شرکتهای فعال در مناطق آزاد احداث شده تاکنون بالغ بر پنج میلیون دلار کالا تولید کرده اند.

در مناطق آزاد تاجیکستان شرکتهایی با سرمایه لهستان، قبرس، ترکیه و سرمایه گذاران داخلی آغاز به کار کرده و محصولاتی نظیر لوله های پلی اتیلن و پلی پروپیلن را از مواد خام و دست دوم، پمپ های نفت چاه عمیق و صفحات خورشیدی تولید می کنند.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۷۹۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.