سازمان جهانی صلح اعطای جایزه صلح نوبل را به اتحادیه اروپا غیرقانونی خواند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

سازمان جهانی صلح در نامه‌ای به موسسه نوبل، اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا را “غیرقانونی” خواند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه النهار الجدید، دفتر سازمان بین‌المللی صلح اعلام نمود: اعطای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۲ به اتحادیه اروپا اقدام غیرقانونی است، چرا که این اتحادیه جزو قهرمانان صلح در جهان به شمار نمی‌رود.

سازمان بین‌المللی صلح در نامه خود به موسسه نوبل در سوئد از مسئولان این موسسه خواست تا از پرداخت مبلغ جایزه نوبل که برابر با هشت میلیون کرون سوئد برابر با ۹۳۲ هزار یورو است، ممانعت نمایند، اما این درخواست بلافاصله از سوی کمیته نروژی اهدا نماینده جایزه رد شد.

سازمان بین‌المللی صلح نوشت: واضح است که اتحادیه اروپا جزو قهرمانانی که آلفرد نوبل، بنیانگذار جایزه نوبل در وصیتنامه‌اش نوشته بود به شمار نمی‌رود و این جایزه مستحق کسانی است که برای برقراری برادری میان ملت‌های جهان و برقراری صلح و ثبات تلاش می‌کنند.

سازمان‌ بین‌المللی صلح ادامه داد: اتحادیه اروپا نه تنها برای خلع سلاح و ممانعت از درگیری‌های مسلحانه در جهان تلاشی نمی‌کند بلکه اعضای این سازمان با این توجیه که امنیت به قدرت نظامی بستگی دارد، مانع از برقراری صلح می‌شوند.

سازمان بین‌المللی صلح که مقر آن در ژنو قرار دارد و شامل ۳۰۰ مجموعه از ۷۰ کشور است، پیشتر در سال ۱۹۱۰ میلادی برنده جایزه صلح نوبل شد.

دبیرخانه کمیته نروژی اعطای جایزه صلح نوبل در واکنش به این درخواست ضمن اعلام مخالفت چنین انتقاداتی را درباره اتحادیه اروپا محکوم نمود.

یکی از مسئولان کمیته نروژی صلح گفت: چنین انتقاداتی هرگز بر تصمیم ما برای اعطای جایزه نوبل تاثیری نمی‌گذارد و جایزه نوبل در مراسم جشن اوسلو که قرار است دهم دسامبر برگزار شود، به اتحادیه اروپا اعطا خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.