سازمان ملل: بحران کمبود آب برای ۵ میلیارد نفر تا ۲۰۵۰

۵ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ با کمبود آب مواجه خواهند شد.

سازمان ملل: بحران کمبود آب برای ۵ میلیارد نفر تا ۲۰۵۰

به گزارش ممتاز نیوز، سازمان ملل در گزارشی هشدارآمیز می‌گوید نزدیک‌به دو سوم از کل ساکنان کره‌ی زمین تا سال ۲۰۵۰ با کمبود آب مواجه خواهند شد.

سازمان ملل متحد در اولین گزارش از مجموعه‌گزارش‌های جدیدی که چگونگی تأثیر تغییرات اقلیمی بر منابع آب در سراسر دنیا را بررسی می‌کنند، می‌گوید تا سال ۲۰۵۰ بالغ‌بر پنج میلیارد نفر از ساکنان زمین (معادل حدوداً دو سوم از کل جمعیت) با حداقل یک ماه کمبود آب مواجه خواهند شد.

ارزیابی انجام‌شده توسط سازمان جهانی هواشناسی شامل پیش‌بینی‌هایی درباره‌ی جریان آب، سیل و خشک‌سالی در هر قاره‌ی کره‌ی زمین است. این ارزیابی به نتابج متعددی منتهی شد، اما سازمان جهانی هواشناسی به‌طور کلی عقیده دارد که در گذر زمان امنیت آب در سراسر دنیا به‌طور فزاینده‌ای نابرابر می‌شود.

 برخی از مناطق نظیر رود سائو فرانسیسکو در برزیل با آینده‌ای چالش‌برانگیز مواجه هستند. سایر مناطق مثل منطقه‌ی دریاچه‌های بزرگ در ایالات متحده در شرایط بهتری به سر می‌برند. این منطقه شامل پنج دریاچه است که در مرز آمریکا و کانادا قرار دارند.

 پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، در بیانیه‌ای می‌گوید آثار تغییرات اقلیمی غالبا ازطریق آب احساس می‌شود. او به مواردی مثل خشک‌سالی‌های شدید و مکرر، سیل‌های شدیدتر، بارش فصلی نامنظم‌تر و افزایش سرعت آب شدن یخچال‌ها اشاره کرده و گفته است: «این موارد اثراتی زنجیره‌ای روی اقتصاد، اکوسیستم و تمام جنبه‌های زندگی روزمره‌ی ما می‌گذارند.»

 تالاس می‌گوید با وجود تمامی خطرات، همچنان درک کافی از تغییراتی که در توزیع، کمیت و کیفیت منابع آب شیرین اعمال‌ شده‌اند وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.