ساقه‌ای پرطرفدار اما “سرطان زا”

فروردین ۱۴۰۳

تجمع نیترات در سبزی‌های برگی بیشتر از سبزی‌های میوه‌ای و پیازی است و در کاهو و اسفناج بیشتر است.

 فریبا خلیلی دکترای کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تجمع نیترات در سبزی‌های برگی بیشتر از سبزی‌های میوه و پیازی است و این تجمع در کاهو و اسفناج بیشتر است. 

 وی افزود: به طور کلی خاک ایران نیترات بسیار دارد و اضافه کردن کود شیمیایی برای رشد بیشتر گیاهان توسط کشاورزان میزان نیترات موجود درخاک را بالا‌تر از حد استاندارد کرده است. 

 میزان نیترات موجود ر اندام‌های مختلف سبزی‌‌ها نیز متفاوت بوده به طوریکه میزان آن در ساقه، دم برگ، و اندام‌های زیر زمینی یا پیاز و ریشه‌ها بیشتر است. 

 این استاد دانشگاه آزاد اصفهان تصریح کرد: نیترات سبب بیماری‌هایی از قبیل کم خونی، سقط جنین و انواع سرطان می‌شود که باید مصرف موادی که احتمال افزایش این ماده را در بدن افزایش می‌دهند را کاهش داد زیرا ترکیب نیترات با اسیدهای آمینه ماده‌ای به نام نیتروزامین تولید می‌کند این ماده سرطان زا است. 

وی خاطر نشان کرد: کودهای شیمیایی ازت مزارع از دلایل اصلی نیترات در سبزی‌ها است چرا که کودهای نیتروژن سبب افزایش تولید می‌شود بنابراین کشاورزان از این کود‌ها استفاده می‌کنند که باید جایگزین بهتر برای این کود‌ها پیدا کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.