سالانه ۷ میلیون پرنده در آمریکا و کانادا قربانی دکلهای مخابراتی می شوند

سالانه ۷ میلیون پرنده در آمریکا و کانادا قربانی دکلهای مخابراتی می شوند

نزدیک به هفت میلیون پرنده هر سال در کانادا و آمریکا به علت دکلهای مخابرات جان خود را از دست می دهند.
بررسیها و تحقیقاتی صورت گرفته در آمریکا که نتایج آن روز چهارشنبه در نشریه PLoS ONE منتشر شد حاکی از آن است که هر سال حدود شش میلیون و هفتصد هزار پرنده در آمریکا و کانادا هنگام مهاجرت به کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی به علت برخورد با دکلهای مخابرات تلف می شوند.
حدود هشتاد و چهار هزار دکل مخابراتی در کشورهای آمریکا و کانادا وجود دارد که به اصلی ترین بلای جان پرندگان مهاجر تبدیل شده است. بلندی برخی از این دکلها به ششصد متر یعنی دو برابر ارتفاع برج ایفل می رسد.
تراویس لانگکور، پرنده شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی واقع در غرب آمریکا، که تحقیق یادشده را هدایت کرده است، می گوید می توان با اتخاذ برخی تدابیر از تلف شدن این همه پرنده جلوگیری کرد. وی افزود هر چه دکلها بلندتر باشد خطر بیشتری برای پرندگان ایجاد می کند.
طبق نتایج این تحقیق، غالب اوقات برخورد با دکلهای مخابرات علت کشته شدن پرندگان مهاجر محسوب نمی شود بلکه پرندگان با برخورد به کابلهایی که دکلها را نگه داشته است، جان خود را از دست می دهند. آب و هوای نامساعد،‌بارش برف و وزیدن باد پرندگان را مجبور می کند در ارتفاع پایین تری پرواز کنند و همین مسئله خطر برخورد آنها را با دکلها و کابلهای مخابرات که در شب فقط با چراغهای قرمز قابل تشخیص هستند، افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، نتایج این تحقیق نشان داد که دکلهای مخابرات که چراغهای قرمز چشمک زن روی آنها نصب شده است، نسبت به دیگر دکلها برای پرندگان خطر کمتری ایجاد می کند. پژوهشگران آمریکایی معتقدند با نصب این نوع چراغها بر روی حدود چهار هزار و پانصد دکل مخابراتی بلندتر از یکصد و پنجاه متر در آمریکا و کانادا می توان سالانه از کشته شدن دو و نیم میلیون پرنده جلوگیری کرد.
محققان آمریکایی همچنین به شرکتهای مخابراتی توصیه کرده اند در استفاده مشترک از دکلهای مخابراتی بیشتر همکاری کنند تا از تعداد دکلها کاسته شود یا اینکه دکلهایی بسازند که نیازی به کابل نگهدارنده نداشته باشند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.