سال ۹۲ مرکز آمار تورم را اعلام می کند

بینا- رئیس کل مرکز آمار ایران با اعلام اینکه اختلافات آماری مرکز آمار با بانک مرکزی موجب شد که شورای عالی آمار تصمیم بگیرد مرکز آمار تا پایان سال نرخ تورم را اعلام نکند، گفت: از سال ۹۲ که مرکز آمار هم نرخ تورم را اعلام می‌کند، نرخ تورم مرکز آمار به بانک مرکزی نزدیک می‌شود.
عادل آذر با بیان اینکه شورای عالی آمار، مرکز آمار را مکلف به عدم انتشار نرخ تورم تا پایان سال ۹۱ کرده است، گفت: این تصمیم به دو دلیل یکی شدن سال پایه و سبد کالایی انجام گرفت.
به گزارش خانه ملت، وی با بیان اینکه سال پایه مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم سال ۸۱ ولی بانک مرکزی سال ۸۳ است افزود: علاوه بر این بانک مرکزی فقط نرخ تورم شهر را محاسبه ولی مرکز آمار هم شهر و هم روستا را در نظر می‌گیرد.
عادل آذر با اعلام اینکه از آغاز سال ۹۲ مرکز آمار هم نرخ تورم را اعلام می‌‌کند، افزود: این بازه زمانی برای این به مرکز آمار داده شد که نرخ تورم را با فاکتورهای محاسباتی جدیدتری اعلام کند.
وی با یادآوری اینکه جمع‌بندی شورای عالی آمار که بالاترین نهاد آماری کشور به شمار می‌آید این بود که ما دو نرخ تورم نداشته باشیم، ادامه داد: مرکز آمار به همین علت تا پایان سال آماری اعلام نمی‌کند تا فاکتورهای محاسباتی‌اش به بانک مرکزی نزدیک شود.
رئیس کل مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم تیرماه که از سوی بانک مرکزی ۲۲.۹ اعلام شده بود، گفت: مرجع اصلی اعلام نرخ تورم در کشور فعلا بانک مرکزی است و ما هم این آمار را قبول داریم.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.