ساماندهی مراکز مشاوره و ارائه‌ خدمات پرستاری در منزل

۲۰اردیبهشت،
ممتاز نیوز: معاون سازمان نظام پرستاری از ساماندهی مراکز مشاوره و ارائه‌ خدمات پرستاری در منزل خبر داد و گفت: این مراکز در دنیا تحولی اساسی در نظام ارائه خدمت بهداشتی در کشورهای توسعه یافته ایجاد کرده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر، محمد شریفی‌مقدم با بیان اینکه با توجه به پیشرفت در علوم پزشکی، توسعه‌ تجهیزات و رشد جمعیت سالمندی توجه به رفاه مردم حائز اهمیت است، اظهار کرد: مراکز ارائه‌ خدمات پرستاری و مشاوره بیش از ۵۰ سال است که در کشورهای توسعه‌یافته راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این مراکز همه‌ خدمات بیمارستانی را در منزل ارائه می‌دهند، ادامه داد: با راه‌اندازی این مراکز تخت روز بیماران بستری در ICU ، عفونتها و هزینه‌های بیمارستانی کاهش می‌یابد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه این مراکز تا دهه‌ ۷۰ در ایران تشکیل نشده بود، افزود: در ۲ تا ۵ سال اول اشخاصی از طریق ارائه شماره تماس و کارت ویزیت برای متقاضیان خدمات را در منزل ارائه می‌دادند اما سپس برنامه ای تهیه و مسئولان وزارت بهداشت را قانع کرد که برای برطرف کردن نیاز مردم راه‌اندازی این مراکز ضروری است.

شریفی‌مقدم گفت: از این رو معاون درمان وزارت بهداشت سال ۷۸ آیین‌نامه‌ای تحت عنوان ایجاد مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری تدوین و به دانشگاهها ابلاغ کرد که با استقبال پرستاران مواجه شد و مراکزی به‌ سبب این آیین‌نامه راه‌اندازی شدند.

وی با بیان اینکه در آن زمان وزارت بهداشت عنوان می‌کرد که مسئولیت فنی این مراکز باید برعهده پزشک باشد، ادامه داد: با پیگیریهای انجام شده، آیین‌نامه تصویب و ابلاغ شد اما از ۱۴ سال پیش تاکنون اقدامی برای این مراکز نشد و عملا شماری از این مراکز تعطیل، بخشی غیرفعال و هم‌اکنون شمار محدودی فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان نظام پرستاری با اشاره به ارائه خدمات غیرعلمی توسط بعضی اشخاص در غیاب مراکز خدمات پرستاری، افزود: تغییر نکردن خدمات پرستاری ارائه شده در منزل از سال ۷۸ تاکنون (۱۴ سال) تعیین نشدن تعرفه‌ خدمات پرستاری نظیر سایر گروههای پزشکی و اینکه سازمانهای بیمه‌گر حاضر به پوشش این مراکز برای پرداخت درصدی از این هزینه‌ها نشدند، همگی از دلایلی بود که فعالیت این مراکز محدود شد.

شریفی‌ مقدم با بیان اینکه نبود مراکز معتبری برای ارائه خدمات پرستاری فرصت را برای فعالیت یکسری اشخاص سودجو فراهم می‌کند، یادآور شد: هم‌اکنون طی مکاتباتی با وزارت بهداشت درصدد شناسایی مراکز معتبر در سراسر کشور هستیم و در این‌باره اقدامات اولیه انجام شده است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. شریفی از نجف آباد:

    سلام .خسته نباشید .اگر خدمات این مراکز تحت پوشش بیمه قرار گیرد بسیاری از این مراکز شروع بکار می کنند.این مراکز حتی تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند.آیا خدمات درمانی فرد تصادفی ویا سکته مغزی از گرفتن عینک کم اهمیت تراست.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.