سامانه‌ بازرسی زیرخودروها برای جلوگیری از قاچاق کالا

گروهی از محققان یک شرکت فناور سامانه‌ای برای بارزسی زیر خودروها عرضه کردند که قادر است با دقت بالا اقدام به بررسی زیر خودروها برای جلوگیری از قاچاق کالا کند، ضمن آنکه می‌تواند وزن واقعی خودروها را به کاربران هشدار دهد.

حسین اسماعیلی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، دستاورد تحقیقات این شرکت را تولید سامانه اسکنر بازرسی زیر خودرو دانست و افزود: برای بازرسی زیر خودرو دستگاهی را عرضه کردیم که وقتی خودرو در گیت‌های امنیتی از روی این دستگاه عبور می‌کند، تصویر کاملی از خودرو را برای کاربر ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در گیت‌های امنیتی از طریق آینه و یا حفر چاله‌ای، اقدام به بازرسی زیر خودرو می‌شود، خاطر نشان کرد: در برخی موارد با حفر چاله‌ای، سرباز به داخل آن می‌رود و نسبت به بازرسی زیر خودرو اقدام خواهد شد.

اسماعیلی اضافه کرد: با استفاده از این سامانه سرعت و دقت بازرسی زیر خودروها افزایش می‌یابد و حتی در صورتی که جسم خارجی به زیر خودرو چسبانده شده باشد، می‌تواند با دقت بالا تشخیص دهد و به کاربر آلارم دهد.

مجری طرح، عملکرد این سامانه را بر اساس پردازش تصویر دانست و اظهار کرد: این سامانه مجهز به دوربین‌های بینایی ساده با ویژگی‌خای خاصی است که با پردازش تصویر، اسکنی از زیر خودرو خواهد داشت و با به هم چسباندن تصاویر قادر به تشخیص میزان سرعت خودرو، نوع و ارتفاع خودرو را دارد.

اسماعیلی با اشاره به کاربردهای این سامانه برای پیشگیری از قاچاق کالا، توضیح داد: معمولا در زیر خودروهای باری با وزن کم، جسمی در زیر خودرو نصب می‌شود تا زمانی که بر روی باسکول قرار می‌گیرد وزن آن را جا به جا نشان دهد ولی با استفاده از این سامانه دیگر نیازی نیست که فردی زیر خودرو را بررسی کند بلکه با ارائه تصاویر، کاربر با مشاهده آن می‌تواند تشخیص دهد که وزن واقعی خودرو چه میزان است ضمن آنکه نرم افزار این سامانه اعلام می‌کند که جسم نامتعارفی در زیر خودرو قرار گرفته است یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه دوربین مورد استفاده در این سامانه از نوع دوربین‌های مادون قرمز و دید در شب نیست، ادامه داد: این سامانه در قالب سرعت گیر ساخته شده است که در داخل آن دوربین و نورپردازی قرار می‌گیرد و بعد از آنکه خودرو از روی این سرعت گیری عبور می‌کند این دوربین‌ها تصاویر زیر خودرو را به کاربر نشان می‌دهد.  

اسماعیلی با بیان اینکه در سرعت‌گیرها، خودروها سرعت بالایی ندارند، افزود: دوربین‌های این سامانه قادر به دریافت تصاویر با سرعت حداکثر ۲۵ کیلومتر در ساعت است.

به گفته وی این سامانه در اماکن امنیتی مانند ورودی ساختمان‌های دولتی، پتروشیمی‌ها، بنادر، مرزبانی‌ها و گیت‌های ورودی و خروجی گمرکات قابل استفاده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوربین‌های این سامانه قادر به شناسایی نوع جنس کالاهای موجود در خودرو هست یا خیر توضیح داد: از آنجایی که دوربین‌های به کار رفته در این سامانه از نوع بینایی است، تنها تصویر زیر خودرو را ارائه می‌دهد و قادر به تعیین جنس آن نیست.

این محقق از تجاری سازی این سامانه خبر داد و یادآور شد: این سامانه به صورت پیش فروش برای یکی از ارگان‌های نظامی تجاری سازی شده است و شروع به ساخت آن کرده‌ایم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.