سایه ابهام برسر پیمان امنیتی “کابل-واشنگتن”/ تلاش آمریکا برای سلطه بر خاورمیانه

۱۸اردیبهشت،

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا تلاش دارد افغانستان را به عنوان یک منطقه حساس امنیتی تحت کنترل خود درآورده و در پیمان امنیتی “کابل-واشنگتن” خواستار مصونیت قضایی است.

“محمد محسن حمیدی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا گفت: این پیمان متاثر از طرحی‌ بوده که اوباما برای خروج از وضع فعلی در افغانستان ارائه کرده است.

وی افزود: آمریکا تصمیم داشت نیروهای نظامی خود را کاهش دهد بنابراین به دنبال راه حل‌های بدیل و جایگزین برای حضور دائم در معادلات امنیتی، نظامی و سیاسی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در راستای این پیمان نظرات مختلفی بین دو کشور ارائه شد که چند مسئله عمده و کلیدی به همراه داشت؛ از جمله راهکاری در لوای جرگه برای تصمیم‌گیری این پیمان مورد بررسی قرار گرفت که بانی آن حامد کرزای بود که باید در سازوکارهای قانونی و حقوق اساسی محقق می‌شد، مسئله دیگر زندان های بگرام بود که به خود افغان ها واگذار شد.

وی ادامه داد: بحث درخواست مصونیت قضایی نیروهای نظامی و دیپلماتیک آمریکا از افغانستان، مسئله‌ای بود که در حوزه دیپلماتیک با کنوانیسون بین‌المللی حل شد و در مورد نیروهای نظامی، آمریکا خواستار بود تا از پیگرد قضایی و حقوقی مصون بماند که مورد تصویب قرار نگرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محل اختلاف، در دامنه نفوذ و حضور نظامی آمریکا و پایگاه‌هایی است که سعی دارد آنها را به طور دائم مستقر کند و تلاش می‌کند سلطه‌اش را بر منطقه در قالب پیمان امنیتی با کابل عملی کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.