سبوس دامداران در جیب اسب‌داران!/ وزارت صنعت همکاری نمی‌کند

سعیدسلطانی سروستانی درگفتگو با مهر درخصوص تامین نهاده های مورد نیاز برای دامداران اظهارداشت: شرکت پشتیبانی امور دام در تامین نهاده کنجاله سویا همکاری قابل توجهی را انجام می‌دهد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: درحال حاضر مشکل تامین نهاده سبوس گندم را داریم به طوری که وزارت صنعت، معدن و تجارت علی رغم داشتن تعهد این نهاده را به ما تحویل نمی دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور اضافه کرد: براساس تفاهم نامه مورخه ۰۶/۰۴/۹۱ و همچنین تفاهم نامه های قبل از آن وزارت صنعت، معدن وتجارت با این اتحادیه، قرار بود به ازای هرتن شیرخام ۱۹۰ کیلوگرم نهاده سبوس گندم در اختیار دامداران بگذارند اما تاکنون که بیش از یک ماه از انعقاد این قرارداد ها گذشته است، مسئولان مربوطه از تحویل این نهاده به دامداران سرباز می زنند و وقتی با آنها تماس گرفته می شود جواب تلفنمان را هم نمی دهند!

وی یادآورشد: مسئولیت توزیع سبوس براساس مصوبه بهمن ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار به این اتحادیه محول گردید که در آن زمان با توزیع عادلانه این نهاده توسط اتحادیه موجب شد قیمت سبوس در بازار آزاد از هرکیلوگرم ۴۵۰ تومان به ۳۱۵ تومان کاهش پیدا کند اما بعد از انعقاد قراداد مورخه ۰۶/۰۴/۹۱ نه تنها به ازای هرتن شیر خام سبوسی تحویل داده نشده است بلکه سهمیه سبوس قبلی هم از این اتحادیه گرفته شد که این اقدام در یک ماه گذشته موجب افزایش قیمت سبوس در بازار شده است.

سلطانی تصریح کرد: درشرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت از دادن سبوس به ما امتناع می کند که در برخی جاها کارخانجات تولید آرد سبوس گندم تولیدی خود را در اختیار تعاونی اسب داران می گذارند!

وی با اشاره به اینکه هرساله در ماههای تیر و مرداد کارخانجات آرد با انباشتگی سبوس مواجه هستند به طوریکه قیمت این محصول در ماهها مذکور نسبت به سایر ماههای سال پائین ترین قیمت را دارد، گفت: متاسفانه با بخشنامه های ضدونقیضی که وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر کرد، موجب شد که قیمت این نهاده مجددا از ۳۱۵ تومان به قیمت ۴۰۰ تومان در بازار آزاد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشوربا بیان اینکه قیمت دولتی نهاده سبوس گندم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: قیمت دولتی هرکیلوگرم سبوس گندم از ۱۹۵ تومان در سال گذشته به ۲۵۰ تومان در سال جاری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که قیمت نهاده کنجاله سویا از ۱۶۰۰ تومان به ۱۱۵۰ تومان در بازارکاهش یافته اما در مقابل آن قیمت سایر نهاده ها درحدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است به طوریکه قیمت نهاده جو از ۴۶۰ به ۵۹۰ تومان و قیمت نهاده ذرت از ۴۸۰ به ۶۷۰ تومان رسیده است.

این فعال صنعت دامداری افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان دامی نکند قیمت تمام شده گوشت و شیر هم متناسب با قیمت نهاده ها افزایش خواهد یافت.

وی درپایان تصریح کرد: دولت باید به هرطریق ممکن نسبت به تامین نهاده های تولیدکنندگان اقدام کند تا جلوی مشکلات بیشتر و افزایش قیمت شیر و گوشت قرمز در بازار گرفته شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.