سخت‌ترین و راحت‌ترین شهرهای دنیا برای روزه‌داری

سخت‌ترین و راحت‌ترین شهرهای دنیا برای روزه‌داری

جام جم آنلاین: این روزها، روزهای فرارسیدن ماه رمضان است، ماهی که بسیاری از مسلمانان جهان هر سال مشتاقانه انتظار آغازش را می‌کشند، رمضانی که امسال از قضا با گرم‌ترین ماه تابستان همراه شده و گرمای هوا و طولانی بودن روزهای تابستانی شاید روزه‌ گرفتن را برای عده‌ای از مردم که احتمالا با مشکلاتی چون بیماری‌های جسمی مواجه هستند، سخت‌ کند.

در حال حاضر طول یک روز کامل،‌ یعنی از طلوع تا غروب خورشید،‌ در تهران ۱۴ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۸ ثانیه است که هر روز چند ثانیه از روز بعد بلندتر است.

با توجه به این‌که زمان اذان صبح به وقت تهران ساعت ۴ و ۱۶ دقیقه بامداد و زمان اذان مغرب ساعت ۲۰ و ۳۹ دقیقه است، ‌با درنظر گرفتن تغییر طول روز و کوتاه‌تر شدن تدریجی آن،‌ امسال روزه‌‌داران در روزهای ماه مبارک رمضان به صورت تقریبی ۱۶ ساعت روزه خواهند بود.

در بخش‌های جنوبی‌تر کشورمان،‌ در شهری مانند قشم این مدت زمان تقریبا ۱۵ ساعت خواهد بود. با این ‌همه، مدت زمانی از روز که مسلمانان در نقاط مختلف جهان روزه‌دار خواهند بود، می‌تواند از این طولانی‌تر یا حتی کوتاه‌تر باشد.

برای مثال در کشورهای شمالی نیمکره شمالی زمین و در کشوری مانند نروژ که در این فصل، آسمانی همواره روشن دارد، با توجه به ساعت تخمینی اذان صبح و مغرب در شهر اسلو،‌ مسلمانان در این شهر باید حدود ۲۰ ساعت و ۱۱ دقیقه روزه باشند.

در کشوری شمالی‌‌تر از نروژ‌ مانند فنلاند، در صورتی که مسلمانی در شهر وانتای این کشور اقامت داشته باشد، حدود ۲۰ ساعت از روز خود را روزه خواهد بود.

بیشتر کشورهای استوایی از قبیل اندونزی یا اکوادور‌ از طول روز‌ی حدود ۱۲ ساعت برخوردارند و متناسب با آن مسلمانان در چنین مناطقی باید حدود ۱۳ ساعت روزه‌داری کنند.

اما مسلمانانی که در کشورهای جنوبی‌تر نیمکره جنوبی سیاره زمین سکونت دارند مدت زمان کوتاه‌تری را برای روزه گرفتن در پیش رو خواهند داشت.

برای مثال‌ در کشور شیلی به عنوان یکی از جنوبی‌ترین کشورهای جهان، فاصله میان سپیده دم و اذان صبح تا اذان مغرب حدود ۱۱ ساعت است.

همچنین فرد روزه‌داری که در شهر ولینگتون نیوزیلند ساکن است نیز مدت زمانی مشابه و تنها با اختلاف چند دقیقه به روزه‌داری خواهد پرداخت.‌

با توجه به این‌که کل طول مدت زمان روشنایی روز در یکی از مناطق آنتراکتیکا حدود پنج ساعت است،‌ فاصله میان اذان صبح تا مغرب در این منطقه می‌تواند کمتر از ۸ ساعت باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.