سخنگوی اشتون: اتحادیه اروپا قصد تعویق تحریم‌های نفتی ایران را ندارد

وی تصریح کرد: جلیلی هفته گذشته در یک تماس تلفنی اعلام کرد که آمادگی دارد با پیشنهادات ما وارد تعامل شود و بنابراین ما می‌خواهیم آنچه که او می‌گوید را بشنویم. ما باید در این مذاکرات به جلو حرکت کنیم…هیچ نکته‌ای در مذاکرات صرف وجود ندارد.

فارس: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات ایران و ۱+۵ مسکو اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد به تأخیر انداختن اجرای تحریم‌های نفتی ایران را ندارد.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین،‌”مایکل مان” در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم ندارد که اجرای تحریم نفت ایران را به تعویق اندازد.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ امروز صبح ساعت ۱۰:۳۰ به وقت ایران با دیدار مفصلی میان هیأت ایران به ریاست “سعید جلیلی” مذاکره کننده ارشد ایران و نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان آغاز شد.

سخنگوی اشتون تصریح کرد که انتظار می‌رود که مقامات ایران یک موضع جدی در مذاکرات اتخاذ کنند.

مایکل مان تصریح کرد: تا جایی که به ما مربوط می شود، ما یک مجموعه‌ای از پیشنهادات ملموسی مطرح کرده‌ایم و ایران یک سری ایده‌ و مسائل را مطرح کرده است.

وی تصریح کرد: جلیلی هفته گذشته در یک تماس تلفنی اعلام کرد که آمادگی دارد با پیشنهادات ما وارد تعامل شود و بنابراین ما می‌خواهیم آنچه که او می‌گوید را بشنویم. ما باید در این مذاکرات به جلو حرکت کنیم…هیچ نکته‌ای در مذاکرات صرف وجود ندارد.

مایکل مان ادامه داد: آنچه که در اینجا (مسکو) روی میز مذاکره قرار گرفته همان چیزی است که در مذاکرات بغداد مطرح شد. اتحادیه اروپا پیشنهاد تعویق تحریم‌های نفتی ایران را ارائه نداده است. این (قانون تحریم نفتی ایران) قانونی است که توسط تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا مورد موافقت قرار گرفت.

سخنگوی اشتون با اشاره به این مطلب افزود البته اگر مذاکرات به نقطه اوج خود برسد، گام‌های دو طرفه‌ای صورت می‌گرد که طبق آن طرفین می توانند امتیازاتی را ارائه می‌دهند.

“سرگئی ریابکوف” معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده روسیه در مذاکرات مسکو با ورود به مذاکرات، مخالفت طولانی‌مدت مسکو با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را تکرار کرد اما همچنین تصریح کرد که لازم است ایران پیشنهاد محسوسی درباره غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد و همچنین تأسیسات فوردو ارائه دهد.

پرس‌تی وی به نقل از جلیلی تصریح کرد که غرب به حقوق هسته‌ای تهران احترام بگذارد تا در نشست مسکو موفقیت‌هایی حاصل شود.

سخنگوی اشتون تصریح کرد که حق غنی‌سازی اورانیوم به طور خاص در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ان‌پی‌تی، مورد اشاره قرار نگرفته است و شورای امنیت سازمان ملل با صدور چندین قطعنامه از ایران خواسته تا زمان رفع نگرانی بین‌المللی درباره بر نامه هسته‌ای این کشور، غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.