سرانه ایجاد اشتغال در ایران ۸۰ میلیون تومان است

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه جلسه بررسی وضعیت اشتغال در کشور پس از سخنرانی عبد الرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون ، کار و امور اجتماعی و نطق  ۵ نفر از نمایندگان و بیان انتقادات آنان در صحن علنی مجلس وزیر در نوبت دوم سخنرانی خود گفت: براساس ماده(۲۹) برنامه پنجم توسعه ما نمی توانیم هیچ تکلیفی را به صندوق های تامین اجتماعی اجبار کنیم بدون اینکه منابع مالی تامین آن مشخص شده باشد.

وی با بیان اینکه این کار دست اندازی بر بیت المال است، ادامه داد: بیمه کارگران ساختمانی، قانون مشاغل سخت و زیان آور، بازنشستگی پیش از موعد عواملی هستند که اجرای آنها مستلزم بار مالی است. اگر بار مالی آنها تامین شود وزارت کار مشکلی برای اجرای آن ندارد، چون با اجرای این قوانین فشار به بازار کار کاهش یافته و ما نیز می توانیم به نمایندگان پاسخگو باشیم.

شیخ الاسلامی در خصوص وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون وزارت جدید ادغامی به ما ابلاغ نشده است و ما براساس قانون قبلی وظایف خود را انجام می دهیم که براساس آن قانون وظایف ما پیگیری حقوق کار، اجرای قانون کار و مدیریت روابط کارگر و کارفرما است.

وزیر کار در خصوص انتقادات گسترده نمایندگان به آمارهای این وزارتخانه در خصوص کاهش نرخ بیکاری گفت: بنده هیچ آماری در این خصوص از خودم ندادم. آمار مربوط به نرخ بیکاری را مرکز آمار اعلام کرده بود که به عنوان تنها مرجع انتشار آمارهای رسمی کشور است.

وی ادامه داد: ما گزارشی ندادیم که وضعیت اشتغال در کشور خوب است، اما آمارهای موجود نشان می‌دهند جهت گیری ها و اقدامات ما در راستای ایجاد اشتغال درست بوده است.

شیخ الاسلام تصریح کرد: تکالیف برنامه پنجم به وزارتخانه ما به انجام رسیده است و بر این اساس اصلاحیه قانون کار حاصل اشتراک نظر جامعه کارگری و کارفرمایی بوده و ما کمترین دخالتی در این اصلاحیه نداشته ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به موجب برآوردهای موجود متوسط سرانه ایجاد اشتغال در کشور ما افزون بر ۸۰ میلیون تومان است.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود گزارشی را از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه داد و یادآور شد: وزارتخانه ادغامی ۱۲ هزار تعاونی با ۲۲۴ هزار نفر عضو و ۱۶۷ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سامانه ثبت نام کارجویان در وزارتخانه ما ایجاد شده و ۵۰۲ هزار نفر کارجو در آن ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۳۱۵ نفر مربوط به افرادی هستند که در طرح توسعه کشاورزی فعال خواهند شد.

در پایان این جلسه حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که پس از علی لاریجانی ریاست جلسه امروز مجلس را برعهده داشت، گفت: بحث بیکاری دغدغه جدی نمایندگان  و موضوع اشتغال از مشکلات مهم کشور است.

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع اشتغال تنها مربوط به وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، بلکه این وزارتخانه مسئول پیگیری و مدیریت آن است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.