سرانه مطالعه کتاب در کشور به ۱۸ دقیقه و ۴۷ ثانیه رسیده است

به گزارش ایرنا، ‘منصور واعظی’ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: نتایج میزان سرانه مطالعه کشور در سال گذشته، تا دو ماه دیگر مشخص می شود، زیرا ما نظرسنجی ها و ارزیابی های خود را بعد از پایان هر سال انجام می دهیم و میزان مطالعه در سال ۹۰، به تازگی نظرسنجی شده است.

به گفته وی، سرانه مطالعه در کشور از رشد خوبی برخوردار بوده به طوری که در سال ۱۳۵۳، این میزان تنها در شهرها دو دقیقه بوده است و در دومین سنجش که در سال ۱۳۷۸ انجام گرفت سرانه مطالعه به هفت دقیقه افزایش یافت.

وی تصریح کرد: اولین سنجش ملی که هم شهرها و هم روستاها را شامل می شد، در سال ۱۳۸۷ انجام شد که در آن سنجش میزان مطالعه به ۱۸ دقیقه رسید.

وی ادامه داد: از آن سال تصمیم گرفته شد تا سرانه مطالعه هر سال سنجش شود، به طوری که در سال ۱۳۸۸ سرانه به ۱۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه و در سال ۱۳۸۹ به ۱۸ دقیقه و ۴۷ ثانیه افزایش یافت.

واعظی در ادامه گفت: در خصوص سرانه مطالعه در کشور، آمارهای شبهه برانگیزی منتشر شد و این تصویر ساخته شده که ایران در زمینه مطالعه و کتابخوانی، عقب است که یک تصور غلط محسوب می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: آمار سال ۱۳۸۹ تنها در بخش کتاب در فضای فیزیکی و فضای مجازی بوده که در آن سال، میزان مطالعه در فضای مجازی در بخش کتاب کمی بیش از ۳ دقیقه بوده است.

به گفته وی، براساس همان آمارها، سرانه مطالعه و خواندن در کشور اعم از کتاب، قرآن و ادعیه، روزنامه و نشریات، سایت های خبری و هر آن چه که خواندنی باشد، جدا از خواندن های تکلیفی به ۷۹ دقیقه رسیده است.

وی اظهار داشت: از مقدار ۷۹ دقیقه، ۱۸ دقیقه و ۴۷ ثانیه مربوط به کتاب، ۲۰ دقیقه مربوط به قرآن و ادعیه و مابقی زمان مربوط به بخش های دیگر می باشد.

وی یادآور شد: امروز جمهوری اسلامی ایران از کشور ترکیه در زمینه سرانه مطالعه پیشی گرفته و در منطقه اول و در دنیا جزو کشورهای برتر هستیم و در حال پیشی گرفتن از مصر نیز می باشیم، اما از کشورهای اسکاندیناوی، روسیه و گرجستان نیز عقب تر هستیم.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که دهه چهارم، دهه پیشرفت فرهنگی است، اشاره کرد و گفت: امید داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته، در چند سال آتی ایران کشور اول باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص روش های سنجش میزان مطالعه گفت: در این مورد از مدل جهانی استفاده می شود که مدل تصادفی ۱۷ هزار نفری می باشد و براساس آن به هر استان ۵۰۰ سهمیه اختصاص می دهیم و به برخی نیز بیشتر که آن سهمیه هم بین روستاها و شهرها تقسیم می شود.

به گفته واعظی، درصد خطا در نظرسنجی ۵۰۰ نفری ۵/۴ درصد است، اما در ۱۷ هزار نفری کمتر از ۵/۱ درصد خواهد بود.

۷۴۶۷/۶۰۲/۵۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۱۹۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.