سرزنش و تنبیه در زمان شب ادراری کودکان اثرات جسمی و روانی شدیدی می گذارد

بر اساس تحقیقات انجام شده سرزنش و تنبیه والدین در زمان شب ادراری کودکان اثرات جسمی و روانی شدیدی بر کودک می گذارد ،لذا آموزش در زمینه اثرات سوء استفاده از این روشها، ضروری است .

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این تحقیق به صورت مقاله در کنگره بین المللی انجمن نفرولوژی ایران توسط اعضاء هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه شده است.

در این تحقیق آمده است : شب ادراری اختلالی است که دارای اثرات روانی و اجتماعی مهم نظیر کاهش اعتماد به نفس کودک، کاهش فعالیت های اجتماعی و بروز اختلالات رفتاری است ، از طرفی تعویض و شستشوی مکرر لباس ها و ملافه های کودک منجر به تحمیل بار اضافی کاری و مالی بر والدین می شود، لذا والدین جهت رهایی از این معضل دست به دامن تدابیر مختلف می شوند که بعضا غیر علمی بوده واثرات جانبی بسیار زیانباری را به همراه دارد .

در این مقاله همچنین آمده است: مطالعات نشان می دهد بسیاری از والدین از روش های تنبیه و سرزنش برای مقابله با شب ادراری کودک استفاده می کنند که نتایج، بیانگر آمار بالای کودک آزاری توسط والدین کودکان مبتلا به شب ادراری است.

در بسیاری موارد تنبیه کلامی همراه با تنبیه بدنی بوده و در برخی موارد نیز جراحات شدید ناشی از تنبیهات جسمی نیاز به درمان جراحی داشته است.

این تحقیق نشان می دهد بطور کلی رابطه مستقیمی بین سطح تحصیلات فرد آزار دهنده و شدت تنبیه وجود دارد.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.