سرطان معده در مردان ۲ برابر زنان است.

کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر؛

تغییر شیوه زندگی در افزایش میزان بروز سرطان ها نقش بسزایی دارد.

به گزارش وب دا، کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن بیان این مطلب گفت: تغییر شیوه زندگی شامل افزایش مصرف دخانیات، عادات غذایی نامناسب، آلودگی های زیست محیطی و شرایط نامساعد در محیط های زیست انسانی همراه با افزایش سن، رواج ابتلاء به بعضی از بیماریهای مسری مثل هپاتیت c و B در روند افزایش میزان بروز سرطان ها مؤثر هستند.
مهرداد جزایری با اشاره به ابتلاء ۷۷۵۱ نفر در کشور به سرطان معده افزود: سرطان معده در مردان بعد از سرطان پوست رتبه دوم و در زنان رتبه چهارم را دارد و در کل به عنوان سومین سرطان در کشور محسوب می شود.
وی، حفظ وزن مناسب (انجام ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در ۵ روز هفته)، خودداری از مصرف دخانیات و الکل، استفاده از حداقل ۵ وعده انواع میوه و سبزی در روز، محدودیت مصرف گوشت قرمز یا گوشت های فرآوری شده، استفاده از غلات سبوس دار کامل در برنامه غذایی، استفاده از آب شرب بهداشتی، پرهیز از مصرف زیاد شوری‌ها و ترشی‌ها و استفاده از یخچال برای نگهداری مواد غذایی را به عنوان راههای پیشگیری از این سرطان عنوان کرد.
کارشناس بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر اصلاح شیوه زندگی از عوامل خطرزای ابتلا به سرطان معده به عفونت با هلیکوباکتر اشاره کرد و گفت: ابتلاء طولانی مدت به این باکتری باعث آتروفی مزمن معده شده (التهاب وآسیب لایه داخلی معده) و منجر به ایجاد یک حالت پیش سرطانی در معده می شود.
وی در ادامه افزود: رژیم غذایی از دیگر عوامل خطرزای ابتلا به سرطان معده است و مصرف زیاد غذاهای دودی، ماهی، گوشت نمک سود شده و ترشی خطر ابتلا به سرطان معده را زیاد می کند، نیترات و نیتریت ها معمولا در گوشتهای دودی شده و برخی نوشیدنیها یافت می شود که سرطانزا هستند.
جزایری از دیگر عوامل ایجاد سرطان معده به مصرف دخانیات، جنس( سرطان معده در مردان ۲برابر زنان است) ، سابقه خانوادگی ،الکل و چاقی اشاره کرد و گفت: افراد با گروه خونی A به دلایل ناشناخته بیشتر در معرض خطر سرطان معده قرار دارند.
این کارشناس در پایان گفت: پولیپ ها رویش غیر سرطانی بافت هستند که در لایه داخلی معده رشد می کنند و قابلیت سرطانی شدن را دارند.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.