سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در پالایشگاه آبادان

۳۱فروردین۱۳،

16853.jpg

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد احمدی با اعلام این‌که از چهار طرح مهر ماندگاری که به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران واگذار شده است، دو طرح پالایشگاهی تهران و امام خمینی شازند سال قبل تکمیل شد، گفت: دو طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس و طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر امسال تکمیل می‌شود.

البته مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران یادآور شد که دو طرح مهر ماندگار باقی‌مانده این شرکت در نیمه دوم امسال تکمیل می‌شود اما این امر منوط به حل مشکلات مالی و تامین به موقع هزینه‌ها است.

احمدی با بیان این‌که برای تکمیل طرح‌ها مشکل تزریق منابع داریم، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ میلیون یورو برای این دو طرح نیاز است. البته این افزایش هزینه‌ها به سبب افزایش حجم کاری بود که بعد از قرار‌داد اضافه شد به‌طوری که به طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس ۳۰ درصد و طرح ساماندهی بندر ماهشهر ۲۸ درصد کار اضافه شد.

ساخت چهار پالایشگاه تازه

وی با اعلام این‌که ساخت چهار پالایشگاه تازه در دستور کار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران قرار گرفته است، گفت: برای ساخت این تعداد پالایشگاه ۱۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری باید صورت بگیرد.

احمدی از اتمام مطالعات ساخت این چهار پالایشگاه خبر داد و اظهار کرد که در حال حاضر مذاکره برای تامین منابع مالی این چهار طرح در حال انجام است که اگر منابع مالی تامین شود ساخت چهار پالایشگاه آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از طرح توسعه پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، آناهیتا با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه، پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه و پالایشگاه شهریار با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه به عنوان چهار طرح پالایشگاهی نام برد و گفت: با تکمیل این پالایشگاه‌های تازه تولید بنزین کشور به ۱۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

وی ادامه داد: به احتمال بسیار چند ماه دیگر طرح توسعه پالایشگاه آبادان آغاز شود، چرا که مذاکرات تامین منابع مالی آن صورت گرفته است.

احمدی در مورد منبع مالی تامین طرح توسعه‌ی پالایشگاه آبادان نیز گفت: طبق توافق‌های انجام شده این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری چینی‌ها ساخته خواهد شد.

تغییر سهامداران پالایشگاه تمام ایرانی

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از پالایشگاه میعانات گازی پارس به عنوان پالایشگاه تمام ایرانی یاد کرد و گفت: سهامداران قبلی این پالایشگاه به سبب عدم تامین منابع مالی از این طرح کنار گذاشته شدند و هم‌اکنون سهام آنها به سهامداران تازه منتقل شده است.

وی با اظهار این‌که در حال حاضر در حال مذاکره با تامین منابع مالی این پالایشگاه هستیم، گفت: با توجه به محاسبات سال‌های قبل برای ساخت این پالایشگاه ۱٫۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری باید صورت بگیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.