سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تولید برق بادی

مجید صالحی در گفتگو با مهر درباره امضای قرارداد جدید برای ساخت و توسعه نیروگاه‌های برق بادی در کشور، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون وزارت نیرو مسئولیت جدیدی به منظور ساخت و توسعه نیروگاه‌های برق بادی را به سازمان توسعه برق واگذار کرده است.

مدیرعامل سازمان توسعه برق با اعلام اینکه اخیرا قراردادی به منظور طراحی، ساخت و نصب ۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق بادی با سازندگان و پیمانکاران ایراین امضا شده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

 

این مقام مسئول کل حجم اجرای این پروژه را حدود یکهزار میلیارد تومان (معادل یک میلیارد دلار) اعلام کرد و یادآور شد: با اجرای این طرحها علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به‌منظور انتقال دانش فنی و تکنولوژی‌های نیروگاه‌های بادی هم برنامه ریزی شده است.

 

راه اندازی یک نیروگاه جدید برق بادی

 

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ساخت یکی از بزرگترین نیروگاه‌های ذغالسنگی ایران در منطقه طبس، اظهار داشت: در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ذغالسنگی طبس آغاز شده است.

 

صالحی با بیان اینکه ذخایر ذغالسنگ طبس حداقل برای یک دوره ۳۰ تا ۳۵ ساله پاسخگوی تامین سوخت و انرژی مورد نیاز این نیروگاه ذغالسنگی است، اظهارداشت: در مجموع مشکلی برای تامین سوخت ذغالسنگ نیروگاه طبس وجود ندارد.

 

مدیر عامل سازمان توسعه برق از اغاز برخی از طرحهای افزایش تولید برق در برخی از نیروگاه های موجود در کشور خبر داد و تاکید کرد: بر این اساس هم اکنون عملیات اجرایی توسعه واحد بخار نیروگاه رامین خوزستان و توسعه نیروگاه برق شازند آغاز شده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به انجام مراحل ساخت و راه اندازی یک نیروگاه جدید برق بادی در منطقه تاکستان، خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود این نیروگاه برق بادی تا پایان سالجاری با ظرفیت تولید ۲٫۵ مگاوات برق تجدید پذیر به طور کامل در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

 

به گزارش مهر، در سالجاری تکمیل نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر، راه‌اندازی فاز دوم نیروگاه بادی منجیل، نصب و راه‌اندازی ۱۰ توربین جدید بادی، آغاز تولید انبوه تجهیزات توربین نیروگاه‌های بادی و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید خورشیدی از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا برای افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر است.

 

مطابق با سیاست گذاری‌های وزارت نیرو تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور با مشارکت بخش خصوصی به مرز ۵۰۰ مگاوات افزایش یابد، ضمن آنکه هم اکنون بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تجدید پذیر در کشور تولید می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.