سرمایه گذاران به ایران می آیند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در سالن اصلی «اجلاس داووس» دو سخنرانی دیگر هم داشت؛ یکی در میان مدیران ارشد شرکت های بزرگ نفتی و دیگری در بین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی. دکتر روحانی در سخنرانی هایش تلاش کرد تا تصویر تازه ای از فرصت های سرمایه گذاری در ایران برای ۱۰سال آینده ترسیم نماید، بنگاه های بزرگ اقتصادی و نفتی دنیا را برای حضور در ایران ترغیب نماید و نگاه مخاطبانش را به یک قدم بعد از تحریم معطوف کند. جلسه جداگانه رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و مدیران ارشد نفتی شرکت های بزرگ حامل این پیام بود که ایران در عالی ترین سطح، آماده پذیرش سرمایه گذاران خارجی و سرمایه های ایرانیان مقیم خارج است، بنابراین آمادگی دارد تا با تعاملی مثبت، ضمن حفظ حقوق و منافع کشور، مذاکراتش با گروه ۱+۵ را ظرف شش ماه تا یکسال آینده نهایی کند و اینچنین مسیر جذب سرمایه ها را هموار نماید.

سخنرانی مهندسی شده

معتقدم سخنرانی های آقای روحانی در «داووس» شجاعانه، مهندسی شده و در کلاس بین المللی بود. این سخنرانی ها برای مخاطبان بخصوصی طراحی شده بود. همه ما پیش از این سخنرانی هایی را در مجامع بین المللی دیده و شنیده بودیم که شاید  انشاء خوبی داشت اما شعاری بود و برای بعضی در داخل تهییج کننده. سخنرانی دکتر روحانی در جمع فعالان اقتصادی و مدیران ارشد نفتی، اقتصادی پسند یا اصطلاحا «bussines like» بود. هرچند عده ای به لایه هایی از خوش بینی در سخنرانی رئیس جمهور اشاره می کردند اما گروه دیگری از کارشناسان چنین سخنانی را برای خوش آمدگویی به سرمایه های خارجی و سرمایه های ایرانیان مقیم خارج از کشور لازم می دانستند. از نوع سوالان مدیران شرکت های نفتی، پس از سخنان رئیس جمهور علاقه مندی آنان برای حضور در ایران مشهود بود.

هموارکردن مسیر خواست ملی

ایران هم اکنون در کانون توجهات است. در ماه های آتی نیز توجه فعالان اقتصادی دنیا و سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور به تحولات اقتصادی ایران بیشتر خواهد شد. چرا معتقدم سخنرانی دکتر روحانی در «اجلاس داووس» شجاعانه بود؟ چون در شرایطی که هنوز تحریم ها به طور کامل برچیده نشده است رئیس جمهور کشور باید اعتمادبه نفس بالایی داشته باشد تا در مهم ترین اجلاس اقتصادی جهان، فرصت های سرمایه گذاری اقتصادی و نفتی کشور را با آمار و ارقام بیان کند و از سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج کشور دعوت کند تا خود را برای سرمایه گذاری در ایران آماده کنند. وقتی به واکنش سخنگوی کاخ سفید بلافاصله پس از سخنان دکتر روحانی توجه کنید این مهم بیشتر هم جلوه می کند. سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان رئیس جمهور ایران از سرمایه گذاران خواست بیشتر احتیاط کنند. چند ساعت بعد هم نتانیاهو انذار داد که گول روحانی را نخورند!

برای جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور، مجلس و سایر نهادها و فعالان سیاسی و اقتصادی کشور باید به رئیس جمهور کمک کنند. توسعه هدفمند اقتصادی کشور و توسعه سریع میادین نفت و گاز به ویژه میادین مشترک یک «خواست ملی» است. رئیس جمهور برای هموار کردن مسیر تحقق این خواست ملی به «داووس» رفت.

امیرحسین زمانی نیا/ کارشناس ارشد امور بین‌الملل


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.