سعیدیان: نمایش عروسکی نیاز به مخاطب‌سازی دارد / ˝خانه عروسک˝ ایبسن در جشنواره تهران – مبارک

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

نمایش ˝ سایه‌های عروسکی نورا˝ به کارگردانی مرتضی سعیدیان در مرحله تمرین برای حضور در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک به سر می‌برد. این کارگردان معتقد است که نمایش عروسکی نیاز به مخاطب سازی دارد تا در اجراهای عمومی هم موفق باشد.

سرویس تئاتر هنرآنلاین؛ نمایش “سایه‌های عروسکی نورا” به کارگردانی مرتضی سعیدیان است که با استفاده از تکنیک سایه برای اجرا در جشنواره آماده می‌شود. کارگردان این نمایش در این‌باره به هنرآنلاین گفت: این روزها مشغول تمرین نمایش “سایه‌های عروسکی نورا” هستیم که این نمایش با تکنیک سایه اجرا می‌شود. البته نه شیوه سنتی که عروسک‌ها را روی پرده سر می‌دادند و از سایه آن‌ها استفاده می‌کردند بلکه شیوه‌ای تازه در این نمایش استفاده کرده‌ایم که عروسک‌ها را روی باتومی چسبانده‌ایم و با حرکت آن‌ها روی پرده، سایه‌ای می‌بینیم که نماهای کوچکی از سایه روی پرده حرکت می‌کند، در واقع نوعی تصویر بصیری را برای مخاطب ایجاد خواهد کرد.

او در ادامه گفت: به نظر ‌می‌رسد هنوز کسی از این شیوه حرکت روی پرده در ایران استفاده نکرده است. بیشتر سعی من همین بود که نوعی خلاقیت را در این کار ایجاد کنم. این نمایش اقتباسی از نمایشنامه” خانه عروسک” هنریک ایبسن است. در این نمایش داستان لورا زنی را می‌خوانیم که همسر و فرزندان خود را رها می‌کند تا هویت خود را بدست آورد. به نوعی فصل دوم این نمایش را خواهید دید که چه اتفاقاتی برای این زن در طول تنهایی‌اش رقم می‌خورد.

سعیدیان به بازیگران و عوامل این نمایش اشاره کرد و گفت: عوامل این نمایش ۸ نفر می باشند که حسن دادشکر، حمیدرضا مرادی، دنیا ملکی، نورا شجاعیان، مینا مقامی‌زاده، علیرضا ناصری و جواد منیری اشاره کرد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر عروسکی بیان کرد: تاکنون سه بار در مقام کارگردانی در جشنواره یونیما شرکت کرده‌ام. در جشنواره پیشین نمایش عروسکی قانونی تصویب شد که نمایشنامه‌های خارجی حق شرکت در جشنواره را ندارند و باید متون ایرانی باشند. اما خوشبختانه امسال همانند سال‌های قبل متون آزاد بود و این اتفاق سبب شد تا نمایشنامه‌ام را با کمی تغییر برای اجرا آماده کنم.

سعیدیان با توجه به مشکلاتی حوزه هنر نمایش بیان کرد: مشکلات بسیاری در بدنه تئاتر وجود دارد. همیشه به نمایش‌های عروسکی ظلم شده است. اما خانم مرضیه برومند دبیر جشنواره نوعی طراوت را با خود به این جشنواره آورده‌اند که انگیزه هنرمندان تئاتر عروسکی بیشتر از قبل شد.

کارگردان نمایش “سایه های عروسکی نورا” به اجر‌اهای عمومی تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: تئاتر عروسکی باید موقعیتی برای اجرای عمومی داشته باشد. اما هیچ وقت این هنر جدی گرفته نمی‌شود. به عنوان مثال امسال ۲۰ کار در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد، اما واقعا این ۲۰ کار اجرا عمومی را هم بعد از جشنواره خواهند گرفت؟ باید برای نمایش عروسکی مخاط‌ب‌سازی کنیم.یعنی مخاطب را پرورش دهیم تا مردم با تئاتر عروسکی آشنا شوند. اولین مشکل در این عرصه هم نداشتن سالن اجرا برای نمایش‌های عروسکی بزرگسالان است.

او گفت: در سال ۱۳۸۹ نمایشی عروسکی را برای اجرا در تئاتر شهر آماده کرده بودم که این نمایش را با مشکلات روی صحنه بردیم. البته هنرمندان تئاتر به خصوص تئاتر صحنه‌ای، هنرمندان تئاتر عروسکی را نمی‌بینند. وقتی این اتفاق میان هنرمندان تئاتر است چه توقعی از مخاطب عام داریم که آشنا با نمایش‌های عروسکی باشند. باید این فرهنگ میان اهالی تئاتر ایجاد شود که برای فعالیت یک کار هنری به یکدیگر کمک کنند.

سعیدیان در ادامه عنوان کرد: برای اجرا عمومی نمایش‌های عروسکی بعد از پایان جشنواره، برنامه مشخصی وجود ندارد. حتی کارگاه مناسبی برای نمایش‌های عروسکی هم نداریم. با پایان جشنواره نمایش عروسکی، همه چیز به پایان می‌رسد و باید منتظر ماند تا دو سال بعد جشنواره تئاتر عروسکی دیگری از راه برسد. این اتفاق هم بیشتر به خاطر نداشتن دبیرخانه دائمی اجراهای عروسکی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.