سفارتخانه‌های آمریکا در تعلیق

جهان > افکارعمومی– گروه بین‌الملل:
در ادامه اعتراض‌های مردمی و ناآرامی‌هایی که فیلم موهن به پیغمبر اسلام رقم زد، دیروز در حالی آمریکا تمامی کادرهای غیرضروری خود را از کشورهای تونس و سودان خارج ساخت که در کشورهایی اروپایی، ده‌ها نفر در جریان تظاهرات‌ها بازداشت شدند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در پی مخالفت مقام‌های سودان با ورود نظامیان آمریکایی برای تأمین امنیت سفارتخانه کشورشان در خارطوم، مقام‌های واشنگتن دستور خروج تمامی کادرهای غیرضروری خود را از سودان صادر کردند و به شهروندان خود درباره سفر به تونس و سودان هشدار دادند.

سخنگوی وزارت خارجه سودان با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی معاون وزیر خارجه آمریکا و وزیر خارجه سودان درباره اعزام نیروی ویژه به سفارت آمریکا در خارطوم، تصریح کرد که وزیر خارجه سودان ضمن رد پذیرش این نیروها، تأکید کرده سودان می‌تواند امنیت هیأت‌های دیپلماتیک مستقر در خارطوم را فراهم سازد. در همین حال، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به اوضاع امنیتی در تونس و خارطوم، از شهروندان آمریکایی موجود در این دو کشور خواست تا از تمامی تظاهرات‌ها و تجمعات سیاسی دوری کنند.

در یمن هم، سفارت آمریکا از توقف فعالیت‌های کنسولگری خود همزمان با شدت‌گرفتن اعتراضات در صنعا علیه فیلم توهین‌آمیز خبر داد.
به نوشته روزنامه مصری الشروق، مقام‌های سفارت آمریکا در بیانیه‌ای با هشدار به شهروندان خود از نزدیک شدن به ساختمان سفارتخانه، اعلام کرد که اوضاع همچنان ناامن است. طی روزهای گذشته و در اعتراض به فیلم موهن به پیامبر اسلام که در ایالات متحده ساخته شده، هزاران نفر به سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای مختلف ازجمله یمن، سودان، تونس و مصر حمله بردند و در درگیری با افراد پلیس، بیش از ۱۰نفر در این کشورها کشته و ده‌ها نفر هم زخمی و بازداشت شدند.

اما گستره اعتراضات علیه ساخت و پخش فیلم موهن به پیامبر اسلام به کشورهای اسلامی منحصر نماند و روز گذشته تظاهرات‌های گسترده‌ای در مقابل سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای اروپایی برگزار شد. به گزارش شبکه خبری المیادین، پلیس بلژیک دیروز ضمن درگیرشدن با معترضان در شهر انیور در شمال کشور، حدود ۱۲۰نفر را بازداشت کرد.

در پاریس اعتراضات علیه توهین به پیامبر اسلام، در مقابل سفارتخانه آمریکا و وزارت کشور فرانسه، به خشونت کشیده شد. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، یک مقام امنیتی فرانسوی با اشاره به اینکه ده‌ها نفر از زنان و مردان تظاهراتی خشونت‌آمیز در نزدیکی سفارت آمریکا برگزار کردند و سپس با افراد پلیس درگیر شدند افزود: در جریان این درگیری‌ها، دست‌کم سه نفر زخمی شدند. تظاهرات‌های یادشده در میان تدابیر امنیتی برگزار شد و پلیس فرانسه حدود ۱۰۰نفر را بازداشت کرد.

از ظهر دیروز خیابان‌های اطراف سفارت آمریکا در پاریس بسته شد. اما در عرصه دیپلماتیک، نخست‌وزیر مصر ضمن تأکید بر ضرورت اقدام آمریکا در جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی (اشاره به ساخت فیلم توهین‌کننده به پیامبر اسلام)، شماری از معترضان را به دریافت پول برای دست زدن به تظاهرات روبه‌روی سفارت آمریکا متهم کرد.

هشام قندیل با اشاره به موضوع آزادی بیان، بر ضرورت دستیابی به توازنی میان آزادی بیان و احترام به باورهای دیگران تأکید کرد و ضمن دعوت آمریکا به تغییر قوانین خود درباره آزادی بیان، افزود: برایند طبیعی این امر تکرار نشدن چنین اوضاعی است.نخست‌وزیر مصر در اظهارات خود تصریح کرد که براساس اطلاعات قابل اعتماد، شماری از معترضان برای تظاهرات مقابل سفارت آمریکا پول دریافت کرده بودند. وی اعلام کرد که شمار بازداشت‌شدگان در این تظاهرات‌ها، ۴۰۰نفر بوده‌است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.