سلامت هیچ وقت جزو ۴ اولویت اول دولتها نبوده است

۱۶م آذر ،
ممتاز نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: واقعیت این است که نظام سلامت در هیچ مقطع زمانی جزو ۴ اولویت اول دولتها نبوده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ شهربانو جعفری اظهار کرد: برای داشتن تحلیلی از وضعیت بودجه وزارت بهداشت، به عنوان متولی نظام سلامت باید در درجه اول به این نکته توجه کنیم که جایگاه نظام سلامت در نزد دولتمردان ما چگونه است.وی افزود: اولویت دوازدهم به اعتقاد بسیاری به عنوان اولویت نظام سلامت ما در دولتها نظر گرفته شده است. شاید به همین سبب فریادهای وزرای بهداشت در دو دوره های اخیر چندان گوش شنوایی در کابینه پیدا نمی کند.
 
جعفری ادامه داد: سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی چندان بالا نیست و حدود ۵٫۷ درصد است که در سال ۸۱  که ۵٫۲ بود و فقط ۰٫۵ درصد رشد داشته است.وی  گفت: این مقدار رشد اندک به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز وزارت بهداشت نیست. قرار بود طی برنامه چهارم و پنجم توسعه، ماموریتهای مهمی چون کاهش سهم پرداختی از سوی مردم تا ۳۰ درصد و نیز طرح های بزرگی نظیر نظام ارجاع را اجرا کننند.
 
جعفری افزود: به همین سبب هر سال این وزارتخانه مهم با کسری بودجه مواجه می گردد. بودجه سال ۹۰ در حالی از سوی دولت به مجلس ارائه شد که افزایش بودجه وزارت بهداشت در آن بسیار اندک در نظر گرفته شد.
 
نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری گفت: در حالی که بودجه کل کشور از رقم ۳۶۸ هزار میلیارد تومان به رقم ۵۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده بود، اوج تقابل دولت و مجلس و مطبوعاتی شدن کسری بودجه وزارت بهداشت از همین جا آغاز شد که دولت با وجود افزایش بسیار بسیار رقم بودجه ۹۰ نسبت به بودجه ۸۹ بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت را تنها حدود ۲ هزار میلیارد افزایش داد.
 
جعفری ادامه داد: حال سئوال این است وزارت بهداشت چگونه باید به ماموریت خود در کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های بهداشت و درمان برسد تا جایی که وزیر بهداشت به صراحت عنوان می کند که با همکاری بخش خصوصی و بانکها در ایجاد بیمارستانهای مشارکتی می توان به توفیقات خوبی در ارائه خدمات رسید. چون می توان بیمه های مکمل را تقویت کرده و از آنها در جهت کاهش فشار بر مردم درخواست کمک کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.