سلول‌های بنیادی ماهی، بینایی را به انسان بازمی‌گرداند

سلامت > تحقیقات– محققان کانادایی می‌گویند ماهی گورخری که اغلب از آن در تحقیقات ژنتیکی استفاده می‌شود می‌تواند با ترمیم شبکیه، دید را در انسان احیا کند

به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران دانشگاه آلبرتا دریافته‌اند سلول‌های بنیادی ماهی گورخری می‌تواند به طور انتخابی و گزینشی سلول‌های آسیب دیده گیرنده نور را احیا کنند.

متخصصان ژنتیک از مدت‌ها پیش می‌دانستند که برخلاف سلول‌های بنیادی انسانی، سلول‌های بنیادی ماهی گورخری می‌تواند جایگزین سلول‌های آسیب دیده در بسیاری از مولفه‌های دخیل در دید و بینایی شود.

سلول‌های موسوم به میله‌ای و مخروطی مهمترین سلول‌های گیرنده نور هستند. سلول‌های میله‌ای امکان دید در شب و سلول‌های مخروطی امکان دید کاملا رنگی در طی روز را فراهم می‌کنند.

تا به امروز تقریبا همه موفقیت‌ها در باززایی سلول‌های گیرنده نور به سلول‌های میله‌ای محدود بود و موفقیتی در احیای سلول‌های مخروطی حاصل نشده بود.

تد آلیسون، زیست شناس دانشگاه آلبرتا و مجری این تحقیقات می‌گوید: آنچه که مشخص نشده بود این بود که آیا سلول‌های بنیادی را می‌توان به گونه‌ای ساخت که فقط جایگزین سلول‌های مخروطی در شبکیه شوند یا خیر.

این نخستین بار در تحقیقات مدل حیوانی است که سلول‌های بنیادی فقط توانسته‌اند که سلول‌های مخروطی آسیب دیده را ترمیم کنند. برای افرادی که دچار آسیب دید شده‌اند ترمیم سلول‌های مخروطی بسیار مهم است چرا که می‌تواند دید رنگی روز را در آنها احیا کند.

تحقیقات بعدی شناسایی ژن خاصی در ژنوم ماهی گورخری است که ترمیم سلول‌های مخروطی آسیب دیده را فعال می‌کند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.