سند ملی ورود سوخت‌های زیستی به سبد انرژی تدوین می‌شود

سند ملی ورود سوخت‌های زیستی به سبد انرژی تدوین می‌شود

عصر خودرو : سند ملی ورود سوخت‌های زیستی به سبد انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور تدوین می‌شود.

به نقل از ایسنا پیشنهاد تدوین سند ملی استفاده از سوخت‌های زیستی در سبد سوختی بخش حمل و نقل کشور از سوی وزارت نفت به ریاست جمهوری ارایه شد.

بر این اساس پیش نویس سند سوختهای زیستی در سبد انرژی کشور با بهره گیری از نظرات تمامی شرکتها وسازمان‌های مرتبط و کارشناسان با محوریت ستاد توسعه فناوری‌های انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین می‌شود.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران، مدیر کل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی از جمله سازمانهای مرتبط با این موضوع هستند.

تدوین سند ملی ورود سوخت‌های زیستی به سبد انرژی در بخش حمل و نقل کشور در حالیست که طبق وعده مسوولان قرار بود بنزین اتانول‌دار ـ هرچند به صورت آزمایشی ـ سال گذشته عرضه شود اما به دلیل توافق نکردن بر سر قیمت آن بین تولیدکنندگان و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان خریدار و عرضه کننده، تاکنون عرضه بنزینE5 با تاخیر رو به رو بوده است.

همچنین کمتر از از دو هفته دیگر با افتتاح اولین پالایشگاه تولید بیودیزل در منطقه با ظرفیت ۶۰۰ تن در روز، ایران به جمع تولیدکنندگان این سوخت سبز می‌پیوندد اما تاکنون وزارت نفت برنامه‌ای را برای خرید این سوخت اعلام نکرده و قرار است بیودیزل تولید کشور به پاکستان و افغانستان صادر شود.

 هم‌اکنون بنزین، گازوییل و سی.ان.جی تشکیل دهنده اصلی سبد انرژی حمل ونقل کشورند که علاوه بر ورود سوخت‌های جدید زیستی، سهم سوختهای فسیلی نیز تغییر خواهد کرد.

بر این اساس طبق برنامه پنجم توسعه باید سهم گازوییل کم‌گوگرد (دیزل سبک) در سبد سوخت کشور افزایش و سهم بنزین کاهش یابد.

همچنین بر اساس ماده ۲۲ برنامه چهارم توسعه کشور، وزارت نفت مکلف است تا ۳۰ درصد سهم سی.ان.جی را در سبد سوختی خودروهای کشور افزایش دهد. در حال حاضر سهم این سوخت در سبد انرژی ۲۵ درصد است.

اگرچه طبق افق چشم انداز ۱۴۰۴ سهمی هم برای ال.پی.جی در سبد انرژی در نظر گرفته شد و حتی وزارت نفت وعده داد که سهم نیم درصدی این سوخت را به پنج درصد افزایش دهد اما هم اکنون کمتر از ۲۰جایگاه عرضه ال.پی.جی در کشور فعال است وتاکنون اقدامی برای توسعه عرضه این سوخت انجام نشده است.

تغییر در سبد انرژی در بخش حمل و نقل تدریجی خواهد بود و تا افق ۱۴۰۴ ادامه خواهد یافت.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.