سهم ایرانیان از پهنای باند اینترنت چقدر است؟!

۳۰م دیماه ،

 

مروری بر آمارهای وزارت ارتباطات گویای آن است که تا پایان سال ۱۳۹۰ سرانه پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر ۰٫۹ کیلوبیت بوده است.
 
از نظر پهنای باند اینترنت و سرانه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تاکنون آمارهای متعددی ارائه شده که براساس بخشی از این آمارها که از سوی وزارت ارتباطات تایید می‌شود، در سال ۱۳۸۴ سرانه‌ی پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر ۰٫۰۲۵ کیلوبیت بوده که این رقم در پایان سال قبل به ۰٫۹ کیلوبیت رسیده است.
 
هم‌چنین طی سال‌های ۱۳۸۵ سرانه پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر ۰٫۰۵ و در سال ۱۳۸۶ حدود ۰٫۰۸۸ بوده است. در سال ۸۷ نیز این رقم تا سقف ۰٫۱۷ افزایش یافته و در سال ۸۸ و همزمان با آغاز به کار دولت دهم به ۰٫۳ کیلوبیت رسیده است.
 
طبق آمارهای ارائه شده در سال ۱۳۸۹ هم سرانه‌ی پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر ۰٫۳۸ کیلوبیت بوده اما به یکباره در سال قبل این رقم با افزایشی قابل توجه مواجه شده و به ۰٫۹ کیلوبیت به ازای هر نفر رسیده است.
 
بنابر آمارهای ارائه‌شده در زمینه‌ی پهنای باند IP داخل کشور هم در سال ۱۳۸۴ سرانه‌ی کشور به ازای هر نفر حدود ۰٫۰۰۸ کیلوبیت بوده که این رقم در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به ترتیب به ۰٫۴۵، ۰٫۶ و ۶٫۶ کیلوبیت افزایش یافته است.
 
رضا تقی‌پور – وزیر پیشین ICT – تابستان امسال در ارزیابی وضعیت پهنای باند کشور گفته بود: اوایل دولت نهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل حدود ۷/۱ گیگابایت بر ثانیه بود و اکنون این روند تا ۳۷ برابر افزایش پیدا کرده و طبیعی است که اگر تقاضای بیش‌تری هم وجود داشته باشد، همچنان در این زمینه قابلیت افزایش وجود دارد.
 
وی همچنین اظهار کرده بود: در ابتدای دولت دهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل به ۲۲ گیگابایت رسیده بود که این رقم از ابتدای دولت دهم تا کنون سه برابر رشد داشته است.

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.