سهم دانشگاه‌ها از بودجه قرآنی کشور /نحوه تخصیص بودجه در بین دانشگاه‌ها

۳۰م دیماه ،

99-72.jpg

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۴۲۰ میلیارد تومان بودجه سال ۹۱ فعالیت‌های قرآنی کشور، گفت: از این میزان ۳۳ میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تعلق دارد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: بودجه فعالیت‌های قرآنی سال ۹۱ حدود ۴۲۰ میلیارد تومان است و مصوبه مجلس برای سال ۹۰ با قید اجباری لحاظ شده بود اما در سال ۹۱ از قید اختیار استفاده شده است و ما در حال حاضر به دنبال این هستیم که برای سال ۹۲ و در لایحه سال آینده قید الزام را اضافه کنیم، چرا که اختصاص بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی نقش به‌سزایی در آینده فعالیت‌های قرآنی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از ماوا، وی با اشاره به نمایشگاه بیستم قرآن افزود: تا پایان دوره دهم ریاست جمهوری اتفاق‌های خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها رخ می‌دهد و در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن کار قابل قبولی صورت گرفت.

وی با با بیان اینکه شورای بیست‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تاکنون ۱۰ جلسه برگزار کرده است، تصریح کرد: یکی از بخش‌های کلیدی نمایشگاه قرآن بخش دانشگاهی است.

وی یادآور شد: امسال بخش عظیمی از دیده شدن بخش حوزوی به خاطر طراحی مناسب غرفه‌های آن بود. لذا پیشنهاد می‌کنم غرفه‌ها را به اندازه‌های بزرگتری تقسیم بندی کنیم و باید در نظر داشته باشید نمایشگاه قرآن بهترین مکان برای معرفی آثار و فعالیت‌های قرآنی است بنابراین با کمال اهتمام در این عرصه حضور یابید.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰ نمایشگاه قرآن در استان‌ها برگزار می‌شود، افزود: ما علاوه بر شهرهای کشور ۶۲ هزار روستا در کشور داریم و برای اجرای عدالت فرهنگی در کشور بهترین آثار نمایشگاه قرآن را در قالب یک کاروان به همراه یک تیم سه نفره از روحانیون طرح جهادی به روستاها اعزام می‌کنیم که این کار همراه با جذابیت فاخری است و در صدد توسعه این کار هستیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بودجه قرآنی نیم درصد، برای وزارت علوم ۲۲ میلیارد تومان، برای وزارت بهداشت۳/۳ میلیارد تومان و برای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز چیزی حدود ۸٫۱ میلیارد تومان بود. سرجمع این بودجه چیزی نزدیک به ۳۶ میلیارد تومان است که برای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در نظر گرفته و از آغاز سال کار اختصاص آن آغاز شد.

وی افزود: برای نحوه اختصاص این بودجه‌ها با دانشگاه‌ها وارد گفت‌وگو شدیم و مصوب شد این بودجه‌ها توسط کمیسیون‌های سه‌گانه‌ای که تشکیل شد اختصاص داده شود. در تخصیص بودجه هیچ مشکلی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری وجود نداشت. در مورد وزارت علوم نیز جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت اعلام شد که به سبب موانع قانونی امکان واریز این بودجه به وزارت علوم وجود نداشت و آنها بر اساس بررسی‌ها خودشان لیست ۹۸ دانشگاه را به ما دادند و با نظرات خودشان میزان مبلغی که تعیین کرده بودند را به حساب این دانشگاه‌ها واریز کردیم که البته تاکنون ۵۰ درصد این بودجه واریز شده است.

حجت‌الاسلام محمدی با انتقاد از اینکه در این بخش مبلغی در اختیار دانشگاه‌های پیام نور و جامع علمی کاربردی که به نوعی زیر پوشش وزارت علوم می باشند قرار نگرفت، اضافه کرد: ما از محل بودجه‌های خودمان مبالغ کمی را در اختیار این دانشگاه‌ها قرار دادیم. ضمن اینکه عده‌ای از دانشگاه‌های وزارت علوم تا الان اطلاعی از بودجه واریز شده ندارند و عده دیگر نیز اطلاع دارند اما نمی‌دانند با این پول چکار کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.