سه برابر جهان مدارس ابتدایی به‌صورت غیردولتی داریم / عدد پنهان گردش مالی کنکور بسیار بزرگ است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم برخورد قانونی با سودجویانی که از کنکور برای خود گردش مالی بزرگی ایجاد کرده‌اند گفت: عدد پنهان گردش مالی کنکور بسیار بزرگتر از عددی است که امروز بیان می‌شود و این افراد با هر تصمیمی که در مورد کنکور گرفته می‌شود بر آن اثرگذاری می‌کنند.

سه برابر جهان مدارس ابتدایی به‌صورت غیردولتی داریم / عدد پنهان گردش مالی کنکور بسیار بزرگ است

به گزارش ممتاز نیوز، یوسف نوری در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه کنکور بزرگترین آسیب را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است، افزود: خروجی آموزش و پرورش نباید از سوی دانشگاه ارزیابی شود و اکنون کنکور دغدغه دانش آموزان ما از اول ابتدایی شده و این موضوع باعث استرس آنها است.

وی به تحقیق کارشناسی درباره‌ چگونگی فعالیت مدارس کشورهای مختلف در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: با اینکه بسیاری از مدارس دنیا در طول دوران کرونا باز بود و دانش‌آموزان به مدرسه می‌رفتند، این موضوع برای من سوال بود که چرا مدارس ایران تعطیل است؛ بنابراین از همان ابتدا تلاش کردم تا بازگشایی مدارس انجام شود و از اواسط فرودین سال جاری مدارس به طور کامل بازگشایی شد و دانش‌آموزان سر کلاس‌های درس رفتند.

نوری تشکیل یک قرارگاه برای حکمرانی فضای مجازی، ایجاد موتور جست و جوی «ذره بین» و پیام‌رسان اختصاصی «شادبین» را از جمله تلاش‌های آموزش و پرورش برای حضور امن دانش‌آموزان در فضای مجازی برشمرد و از استمرار بکارگیری ظرفیت ایجاد شده در این حوزه خبر داد.

وی در مورد دیدار معلمان با رهبر معظم انقلاب که در هفته بزرگداشت مقام معلم در اردیبهشت سال جاری انجام شد، گفت: مقام معظم رهبری نظرات کارشناسی در مورد نظام تعلیم و تربیت دارند که اگر این موارد را در آموزش و پرورش پیگیری کنیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بلافاصله پس از سخنان مقام معظم رهبری و در عصر همان روز سخنرانی، جلسه گذاشتیم و وظایف حوزه‌ها را مشخص کردیم تا مواد زائد از کتاب‌های درسی حذف شود و و مواد جدیدی که ما را در تحقق تمدن نوین اسلامی رهنمون می‌سازد، اضافه شود و نخستین گزارش در مورد پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری را تا ۱۰ روز آینده ارائه خواهیم داد.

نوری افزود: البته با توجه به اینکه کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده در حال چاپ بوده‌اند، این تغییرات به سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نخواهد رسید و برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رونمایی خواهد شد.

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: نباید فعالیت نمایشی داشته باشیم و کارها باید دارای قوام باشند؛ بنابراین باید در ابتدا تفاوت بین برنامه درسی و کتاب درسی را قائل شویم که این از ظرافت‌های کار آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه‌ای است که آزمون‌های عمیق‌تر پایان سال تحصیلی اثر خود را روی کنکور می‌گذارد و به همین علت آموزش و پرورش با این مصوبه موافق است.

در دنیا پنج درصد مدارس ابتدایی به صورت غیردولتی اداره می شود اما در کشور ما ۱۳درصد مدارس ابتدایی به صورت غیردولتی اداره می‌شود

عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و  عدالت آموزشی با وجود این مدارس اظهار داشت: در کشورهای اروپایی فقط ۲درصد مدارس ابتدایی به صورت غیردولتی اداره می‌شوند که آن مدارس نیز توسط سازمان‌های خیریه مانند کلیساها اداره می‌شود. در دنیا پنج درصد مدارس ابتدایی به صورت غیردولتی اداره می شود اما در کشور ما ۱۳درصد مدارس ابتدایی به صورت غیردولتی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از مدارس غیردولتی با حقوق‌های کم، نیروی انسانی در اختیار می‌گیرند که با طرحی که به صحن مجلس شورای اسلامی می‌رود، این تخلف ساماندهی خواهد شد و مدارس غیردولتی قادر نخواهند بود با نیروهای خود اینطور رفتار کنند همچنین نباید شهریه‌ای که اعلام می‌شود با شهریه‌ای که توسط مدارس گرفته می‌شود، متفاوت باشد و هر کجا تخلفی از سوی مدارس غیردولتی اتفاق بیفتد در صورت ارائه گزارش حتماً با آنها برخورد خواهد شد.

جذب ۳۴هزار و ۸۰۰ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال جاری
وری با بیان اینکه در آزمون استخدامی سال جاری ۳۴هزار و ۸۰۰نفر جذب خواهند شد، اظهار داشت: در طول ۱۰ سال گذشته تعداد دانشجو معلمان با خروجی‌های آموزش و پرورش تناسب نداشته است به طوری که جمعیت دانش‌آموزی در این ۱۰ سال از ۱۲میلیون دانش‌آموز به ۱۶میلیون دانش‌آموز رسید و فرهنگیان زیادی بازنشسته شدند، در حالی که تعداد معلمان استخدام شده کمتر از این دو نرخ بوده؛ بنابراین تناسب نیروی انسانی آموزش و پرورش برهم خورده است.

وزیر آموزش و پرورش تصویب «قانون رتبه بندی معلمان» را حاصل تلاش دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دانست و آن را عامل ایجاد انگیزه در معلمان در راستای آمادگی برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش برشمرد.

وی همچنین «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» را مبنای تحول در آموزش و پرورش معرفی کرد و افزود: با حرکت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آموزش و پرورش تحول اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.