سه تابلو موزه هنرهای معاصر مرمت می‌شود

یکشنبه ۷ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

کارشناسان بنیاد بیلر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بازدید نمودند

کارشناسان بنیاد بیلر برای مذاکره در زمینه مرمت و امانت‌گیری تابلو ماکس ارنست در ایران حضور دارند که در صورت توافق با موزه هنرهای معاصر تهران، علاوه بر تابلو ارنست، دو تابلو دیگر را نیز مرمت خواهند نمود.

به گزارش تفسیری هنرآنلاین iبه نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر  دو نفر از کارشناسان مؤسسه بیلر آلمان که زوط گذشته  از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و تابلو تاریخ طبیعی اثر ماکس ارنست بازدید نموده‌اند، iبه سریعی درباره مرمت و سپس امانت‌گیری این تابلو برای ارائه در نمایشگاه بزرگی در آلمان با سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران مذاکره و تصمیم‌گیری خواهند نمود.

احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در نشستی که iبه همین منظور با حضور خبرنگاران بعضی خبرگزاری‌ها برگزار شد ابتدا گزارش تفسیریی از سبب حضور این دو کارشناس مؤسسه بیلر در تهران ارائه نمود و گفت: بسیاری از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ از سوی بنیاد بیلر با نظر کارشناسان ایرانی و خارجی خریداری شده است، بنابراین این بنیاد اطلاعات بسیار خوبی درباره آثار گنجینه این موزه دارد که iبه همین سبب از پیش از انقلاب و سال‌های بعد از انقلاب همکاری خوبی میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد بیلر برقرار شده بود که این همکاری‌ها در زمینه آموزشی بعد از انقلاب بسیار خوب بوده و بسیاری از تکنسین‌های موزه برای iبه روز نمودن اطلاعات خود در زمینه نگهداری از این آثار iبه بنیاد بیلر اعزام شدند.

آقایی با تأکید بر نیاز آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر iبه بازنگری و مرمت در طول سال‌های مختلف گفت: بعضی از این آثار که از سوی تکنسین‌های موزه هنرهای معاصر برای مرمت اعلام نیاز می‌شود با توجه iبه تکنیک هر اثر از کارشناسان خارجی هم در صورت نیاز دعوت iبه همکاری می‌شود و تابلو ماکس ارنست نیز از جمله آثاری است که گوشه سمت راست بالای این تابلو ترک‌خوردگی پیدا نموده و نیاز iبه مرمت دارد که از کارشناسان بنیاد بیلر خواستیم برای مرمت این اثر iبه ایران بیایند و اکنون اولیور ویک موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر و مارکوس کروش رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر iبه همین منظور در ایران حضور دارند.

او همچنین ابراز امیدواری نمود که این همکاری‌ها باز هم در آینده در همه حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و همکاری‌های بین موزه‌ای ادامه داشته باشد.

آقایی درباره بحث قیمت‌گذاری آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با نظر کارشناسی نمایندگان بنیاد بیلر هم گفت: کار این دو نفر قیمت‌گذاری آثار نمی باش بلکه iبه بررسی آثار می‌پردازند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره مرمت آثاری که قرار است در این مذاکرات iبه نتیجه برسد توضیح داد: در این مذاکرات درباره سه اثر که نیاز iبه مرمت دارند بحث و بررسی خواهیم نمود که شامل تابلو تاریخ طبیعی اثر ماکس ارنست و تابلو نقاش و مدلش اثر پیکاسو و یک اثر دیگر خواهد بود که عنوان تابلو سوم را بعد از انجام مذاکرات اعلام خواهیم نمود.

مارکوس کروش رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر درباره مسافرت خود iبه ایران و بازدید از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: در این مسافرت برای بازدید از تابلو مارکس ارنست iبه ایران آمده‌ایم،‌ حدود هشت سال پیش نیز مسافرتی iبه ایران داشتم که تابلو را دیده بودم و نحوه نگهداری از این اثر رضایت‌بخش بوده و iبه خوبی از آن حفاظت شده است.وی تأکید نمود: همه آثار هنری هر ۵۰ یا ۶۰ سال نیاز iبه بازنگری و مرمت دارند.

اولیور ویک موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر هم گفت: آخرین بار ۵ سال پیش iبه ایران آمده بودم و اولین بار نیز سال ۲۰۰۰ برای امانت‌گیری تابلویی از اندی وارهول iبه ایران آمده بودم که قرار بود در مؤسسه بیلر iبه نمایش درآید. سال ۲۰۰۳ نیز iبه همراه آقای بیلر iبه ایران آمده بودم که در این مسافرت چند دوره آموزشی و کارآموزی برای بعضی همکاران موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا اطلاعات لازم در زمینه دستاوردهای تازه در برگزاری نمایشگاه از جمله بسته‌بندی آثار هنری، چگونگی رفتار با آثار هنری و … را iبه ایرانی‌ها انتقال دهند.

وی افزود: آقای بیلر حدود دو سال پیش از دنیا رفت و اکنون سم کلر رئیس بنیاد فعلی بیلر می باشند که بسیار مایلند مسافرتی iبه ایران داشته باشند.

وی همچنین iبه آخرین همکاری‌هایی که با ایران داشته‌اند اشاره نمود و گفت: در آخرین همکار‌ی‌ها احسان برزین و هادی مرادی دوره آموزشی برگزاری نمایشگاه را iبه صورت تخصصی در بازل گذراندند و میهمان مؤسسه بیلر بودند.

وی تأکید نمود که در صورت امانت سپاری تابلو ماکس ارنست برای ارائه در نمایشگاه بزرگ اثار ماکس ارنست در آلمان، تبادلات فرهنگی مفیدی هم iبه دنبال خواهد داشت.

آرتور با اشاره iبه قدمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این موزه سال ۵۷ افتتاح شده و تغییرات بسیاری در فن‌آوری‌ها و دانش برگزاری نمایشگاه‌ها iبه صورت تخصصی iبه وجود آمده است که لازم است این اطلاعات iبه دست اندرکاران موزه هنرهای معاصر تهران انتقال یابد.

احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره شیوه امانت‌سپاری تابلو ماکس ارنست و تأمین iبها‌های آن توضیح داد: معمولاً‌ iبه دو شیوه این امانت سپاری صورت می‌گیرد یکی از سوی مجموعه‌ داران خصوصی است که برای امانت سپاری همه iبها‌های آن را نیز دریافت می‌کنند ولی در همکاری‌های بین موزه‌ای این اتفاق نمی‌افتد و تبادلات بین موزه‌ای انجام می‌شود.

اما درباره تابلو ماکس ارنست اعلام نموده‌ایم که ابعاد این اثر بزرگ است و برای حمل ونقل آن نیاز iبه مرمت است که نظر ما این است که این iبها‌ها از سوی بنیاد بیلر تأمین شده،‌کار را مرمت نمایند و سپس برای امانت‌سپاری اقدام کنیم.

وی توضیح داد: نمایندگان بنیاد بیلر هم دو پیشنهاد داده‌اند که در صورت امانت‌گیری این اثر برای مرمت آن اقدام خواهند نمود و پیشنهاد دوم آن است که iبها‌های مرمت این اثر را iبه ما اعلام می‌کنند و آن را برای ما مرمت خواهند نمود که باید برای این دو پیشنهاد بحث و بررسی صورت گیرد.

آرتور کروش رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر درباره وضعیت کلی تابلو ماکس ارنست هم گفت: این اثر با توجه iبه سن اثر وضعیت خوبی دارد و بخش‌های کوچکی از آن نیاز iبه مرمت دارد که بسیار طبیعی است و باید بررسی کنیم که چگونه خطر احتمالی در انتقال اثر را iبه حداقل برسانیم.

اولیور کروش در ادامه این نشست یک از دلایل مسافرت iبه ایران را علاوه بر بازدید از تابلو ماکس ارنست، دیدار با سرپرست تازه موزه هنرهای معاصر تهران برای همکاری‌های بعدی عنوان نمود و گفت: در گذشته همکاری‌های خوبی میان بنیاد بیلر و موزه هنرهای معاصر تهران صورت گرفته بود و طی این همکاری‌ها دو تابلو از آثار «روتکو» و یک اثر از «اندی وارهول» و ماهی نارنجی الکساندر کالدر در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور کارشناسان بنیاد بیلر مرمت شدند.

وی تأکید نمود: پیش از انتقال تابلو ماکس ارنست لازم است که این اثر مورد مرمت و بازنگری قرار گیرد تا خطر صدمه احتمالی iبه آن iبه حداقل برسد.

اولیور ویک موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر درباره نمایشگاه آثار ماکس ارنست که قرار است تابلو تاریخ طبیعی این هنرمند از موزه هنرهای معاصر تهران هم در آن ارائه شود توضیح داد: این نمایشگاه سال ۲۰۲۴ در آلمان برگزار خواهد شد که شامل مروری بر آثار مارکس ارنست خواهد بود.

وی درباره تابلو «تاریخ طبیعی» ارنست در موزه هنرهای معاصر تهران هم توضیح داد: ‌این تابلو سال ۱۹۹۷ خریداری شده است برای بنیاد بیلر که بنیاد علاقه مند بود همه این اثر را iبه نمایش بگذارد،‌ این تابلو که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود،‌بخشی از یک اثر تزئینی روی دیوار اتاق خواب است که سال ۱۹۶۰ با تکنیک خاصی این اثر روی بوم نقاشی منتقل شده است و بخشی از این اثر که بزرگترین بخش آن است در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و بخش‌های کوچکی از آن در دوسلدورف آلمان و دیگر موزه‌های آلمان و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود.

کروش درباره نتیجه این مذاکرات هم پیش بینی نمود: این کار بسیار بزرگی است که در صورت توافق نهایی میان بنیاد بیلر و موزه هنرهای معاصر تهران کار آن باید بدون نقص انجام شود، ‌به همین منظور نیاز iبه دیدن جزئیات این تابلو بود که در صورت امانت‌سپاری نیاز iبه اقدامات اولیه‌ای دارد.

وی همچنین تأکید نمود: نباید فراموش کنیم که این تابلو ابتدا نقاشی روی دیوار بوده است و بعد در سال ۱۹۶۰ میلادی روی بوم منتقل شده است و iبه همین سبب اثری بسیار آسیب‌پذیر است که این آسیب‌ها نیازی iبه نحوه نگهداری و حفاظت از آن ندارد و تاکنون نیز نگهداری از این اثر در موزه هنرهای معاصر تهران iبه خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.