سه گام به سمت باروری

جام جم آنلاین: در ذهن برخی خانم‌هایی که پس از شنیدن کلمات و عباراتی مثل شرایط خاص واژینال، وجود پولیپ، ترشحات از بین برنده اسپرم، کم بودن تعداد یا تحرک اسپرم و… متوجه شده‌اند شاید دیگر نتوانند به دنیا آورنده کودکی باشند، ناراحتی و ناامیدی اولین و آخرین کلماتی است که مدام تکرار می‌شود.

اما اگر از روش‌های درمان ناباروری ذیل اطلاعی داشته باشند، شاید مواجهه آنها با مساله فرق کند.

تلقیح درون رحم یا IVI

وقتی حجم، تعداد یا تحرک اسپرم مرد کمتر از حد معمول باشد یا سیستم ایمنی زن مشکلاتی چون اختلال منجر به ناباروری، شرایط خاص واژینال داشته باشد، به تشخیص پزشک از روش ساده و بدون نیاز به بیهوشیِ تلقیح درون رحم برای درمان ناباروری استفاده می‌شود.

در این روش، تخمک از طریق تزریق عضلانی بالغ‌شده، عمل تلقیح درون رحم صورت می‌گیرد سپس بیمار می‌تواند با دوری از شرایط سخت و پرهیز از اضطراب، امور روزمره خود را ادامه دهد تا زمان مراجعه بعدی برای اندازه‌گیری هورمون BHCG و تشخیص حاملگی فرا رسد.

لقاح خارج از رحم یا IVF

وقتی اسپرم نتواند از راه معمول به تخمک برسد، یک راه دیگر باروری انجام عمل لقاح در خارج از رحم است که طی آن، تخمک در محیط آزمایشگاه در مجاورت اسپرم قرار داده شده پس از فراهم شدن شرایط نفوذ، باروری و تقسیم سلولی، جنین به رحم زن منتقل می‌شود.

این عمل دارای چهار مرحله است: تحریک تخمدان، تخمک‌گیری، لقاح و انتقال جنین.

تزریق اسپرم داخل تخمک ICSI

هنگامی که عمل آی.وی.اف و در مجاورت هم قرار دادن اسپرم و تخمک نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز در پی نداشته باشد، میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم به داخل تخمک صورت می‌گیرد که شانس دیگری برای باروری است.

یکی از مزایای چنین عملی آن است که حتی اگر مرد فقط یک اسپرم سالم داشته باشد می‌توان آن را به داخل تخمک تزریق کرد و باروری را صورت داد؛ اگرچه متأسفانه چنین عملی وقتی صحبت از کیفیت پایین تخمک باشد، نارساست.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.