سوخت مجازی راکتور ۴۰ مگاواتی اراک آماده شد

۰۵م آذر ،

تولید مجتمع‌های سوخت مجازی راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا بر گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به آژانس اطلاع داده است که تولید مجتمع‌های سوخت مجازی برای راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک تکمیل شده است.

بنا به نقل از فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در تابستان سال قبل، “تابستان ، راکتور ۴۰ مگاواتی اراک با سوخت مجازی تست می‌شود.”

رییس سازمان انرژی اتمی فروردین امسال نیز در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز به کار خط تولید سوخت مجازی راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک خبر داده بود و گفته بود: “به جای قرص اورانیوم طبیعی، از قرص سوخت در میله‌های سوختی استفاده می‌کنیم. قرص‌های سربی و غلاف‌ها آماده شده‌اند و در نوبت مونتاژ در کارخانه تولید سوخت قرار دارند.”

در گزارش نوامبر آمانو آمده است که “ساخت صفحه‌های سوخت برای راکتور IR-40 با استفاده از UO2 طبیعی در حال انجام است و ایران دو نمونه از میله‌ سوخت ساخته شده از UO2 غنی‌شده تا ۳٫۳۴ درصد اورانیوم را برای انتقال به راکتور تهران (به منظور تست) آماده کرده است.”

این موضوع نشان می‌دهد که ایران در زمانی کم‌تر از یک سال ایران توانسته است از مرحله ساخت میله‌های مجازی سوخت برای جاگذاری در راکتور اراک عبور کند و علاوه بر آن دو میله سوخت ساخته شده از UO2 طبیعی تا غنای ۳٫۳۴ درصد را برای تست در راکتور تحقیقاتی تهران ساخته است.

این در حالی است که ایران کار تولید ۴۶ صفحه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران را نیز به سرانجام رسانده است.

بر اساس گزارش آژانس “در جریان راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی، ایران اظهار کرد که اکنون انتظار می‌رود عملیات راکتور IR-40 در سه ماهه اول ۲۰۲۴ آغاز شود.”

در گزارش‌های قبلی آژانس دربارهٔ زمان تکمیل راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک از سوی ایران سه ماه اول سال ۲۰۲۴ اعلام شده بود.

عباسی دربارهٔ جدول زمانی راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک نیز پیش از این گفته بود که”پیش‌بینی سازمان انرژی اتمی برای راه‌اندازی راکتور اراک اواخر سال ۹۲ است. اما به احتمال بسیار ساختمان راکتور و نصب تجهیزات آن را تا نیمه اول سال ۹۱ تمام می‌کنیم و با سوخت مجازی راکتور را تست و راه‌اندازی می‌کنیم.”

بر اساس گزارش آمانو،”در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲، آژانس یک راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی در راکتور IR-40 در اراک انجام داد و ملاحظه کرد که نصب لوله‌های مدار خنک کننده و تعدیل کننده هم‌چنان ادامه دارد.”

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی پیش از این در خرداد سال جاری دربارهٔ روند کاری راکتور اراک گفته بود: “مراحل راه‌اندازی مقدماتی با سوخت مجازی در حال طی شدن است.”

وی در آخرین ماه بهار سال جاری گفت که”راکتور آماده شده و اجزای آن آماده‌ بهره‌برداری می باشند و اولین محموله‌ سوخت‌های مجازی به زودی به اراک منتقل می‌شود تا به حدود ۱۵۰ مجتمع سوخت برسد. در حال حاضر ۵۰ واحد سوخت آن آماده شده است.”

عباسی گفته بود: “در سال آینده () قصد داریم با گذاشتن سوخت اصلی این راکتور (راکتور تحقیقاتی اراک)را وارد فاز هسته‌یی کنیم.”

به نظر می‌آید با توجه به اعلام آژانس دربارهٔ راه‌اندازی راکتور اراک، زمان فوق به تاخیر افتاده است. در عین حال هیچ خبری و مطلبی دربارهٔ این‌که در کار ساخت و نصب تجهیزات راکتور یا تولید سوخت مشکلی به وجود آمده باشد از سوی مسوولان ایرانی منتشر نشده است.

راکتور اراک قرار بود ابتدا در ۲۰۰۹ راه‌اندازی شود اما بعد به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۴ موکول شد و الان انتظار می‌رود عملیات (آغاز کار) راکتور IR-40 در سه ماهه اول ۲۰۲۴ انجام شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در شهریور ۱۳۹۰ به ایسنا گفته بود “از آن‌جایی که راکتور اراک با توان بومی ساخته می‌شود، سعی کردیم بخش خصوصی کشور را در این زمینه توانمند سازیم و توانایی بالقوه موجود در آن‌ها را شناسایی و به توان اجرایی تبدیل کنیم و از آن در ساخت راکتور کمک بگیریم و از این رو ساخت و راه‌اندازی راکتور زمان بر است.”

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.