سینمای دفاع مقدس گل سرسبد سینمای ایران

ملی‌ترین ژانر سینمای کشور را در یابیم

سینماپرس-گروه سینما/دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس خوشبختانه، به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در حال برنامه ریزی است. شکی نیست که این رویداد سینمایی بستر آسیب شناسی، ارزیابی و بازشناخت ضرورت ها و نیازهای حوزه سینمای دفاع مقدس است و این موضوع با توجه به تحولات روز جهان و منطقه بدون تردید با افق های جدیدی مواجه می شود.

به گزارش سینماپرس، در حالی که همگان اعم از هنرمندان و سینماگران و مدیران فرهنگی و سینمایی و منتقدان و نویسندگان بر اهمیت و جایگاه مهم سینمای مقاومت تاکید دارند به نظر می رسد این سینما بر خلاف دهه پیش، با چالش ها و فراز و نشیب های جدی رو به رو است و بعضا، احساس می شود که تعریف و نگاه تازه ای در این ژانر سینمایی حس نمی شود. اینکه آیا ما تا چه اندازه به سینمای پویا و جاندار و تاثیرگذار دفاع مقدس با آن مفاهیم بلند و متعالی اش داریم پرسشی است که می توان آن را به نظرخواهی گذاشت.

* ژانر دفاع مقدس ملی‌ترین گونه سینمای ایران است
سیدعلیرضا سجادپور از مدیران سینمایی بر این باوراست ژانر دفاع مقدس آبروی سینمای انقلاب اسلامی است.
وی تصریح می کند: ژانر دفاع مقدس ملی‌ترین گونه سینمای ایران است و باید مورد توجه واقع شود و در این راستا، جشنواره فیلم مقاومت یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین جشنواره‌های سینمایی است و می‌تواند به بهترین سوژه‌ها و مضامین بپردازد و ژانر دفاع مقدس یک ابر ژانر است که می‌تواند سایر ژانرها را در دل خود جای دهد.
اینکه پیوند سینمای دفاع مقدس با نسل های جدید جامعه چگونه باید باشد مقوله ای است که جمال شورجه از فیلمسازان سرشناس عرصه دفاع مقدس روی آن تاکید دارد و معتقد است در حقیقت ساخت فیلمنامه‌های دفاع مقدس در این دوران می‌تواند کارگشا باشد و برای نسل‌های جدید و جوان ما این ژانر سینمایی چقدر می‌تواند روشنگر باشد و برای آنها ایجاد بصیرت کند.
به اعتقاد وی؛ بخش عمده وقایع جنگ هنوز، ناشناخته و غیر مکشوف مانده است.
وی ادامه می دهد: تأکید مقام معظم رهبری برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس اعم از زندگی سرداران و شهدای بزرگوار و زوایای دیگر دفاع مقدس برای این است که مردم حقیقت را بدانند.اگر این اتفاقات در هر کشور دیگر دنیا اتفاق می‌افتاد، قطعاً سالیان درازی آبشخور فرهنگی آن جامعه می‌شد.

*سینمای دفاع مقدس گل سرسبد سینمای ایران بوده و خواهد بود
شورجه بر نقد و بررسی دقیق و موشکافی فیلم های دفاع مقدس و آسیب شناسی آن ها اصرار دارد و می گوید: باید سطح کیفی و محتوایی آثار به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
وی معتقد است سینمای دفاع مقدس گل سرسبد سینمای ایران بوده و خواهد بود وهرکس خود را به این گلستان نزدیک کرده وبا این گل هاهمسو دارد قطعا خوشبو خواهد شد و اساسا، سینمای کشوربا پرداختن به سینمای دفاع مقدس و فرهنگ پایداری و مقاومت به نوعی حیات معنوی، ملی وحماسی خود را به این ژانر مدیون است ونه تنها سینما بلکه تمام کشور واتفاقات جامعه ایران متاثر از شهدا و دفاع مقدس است.
وی با اشاره به اینکه سینمای دفاع مقدس می تواند سرمشق جوانانی باشد که جنگ را درک نکرده اند می افزاید: سینماگران باید تمامی اقشار جامعه را درگیر این ژانر کنند چرا که جنگ اینگونه نبود که مردم را فقط درخط مقدم ببینیم درحالی که درهمه شهرها، محله ها و خانه های ایران همه درحال دفاع بودند وباید سینما را به همه سوژه ها و تمام مراحل ومناطق مختلف جنگ اختصاص داد.
وی درپایان گفت: به یقین برگزاری جشنواره آن هم با موضوع مقاوت تشویقی است برای تولیدات فاخر وتعالی سینمای کشور ودر دوره دوازدهم این جشنواره شاهدیم که برنامه ریزهای جدی تری درسطح بین المللی صورت گرفته که امیدوارم بتواند جهت دهنده به تمامی قالب های سینما وسینماگران باشد.

*با ریاکاری و شعارزدگی جریان عمیقی درسینمای دفاع مقدس اتفاق نمی‌افتد
علی روئین از کارگردان و سینماگران کشورهم،می گوید: با ریاکاری و شعارزدگی جریان عمیقی درسینمای دفاع مقدس اتفاق نمی‌افتد.
وی تصریح می کند: من فکر می کنم پیام جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس مهم و تاثیرگذار است و معتقدم وجود این حرکت جریان ساز برآمده از نیازها و ضرورتهاست .
علی روئین تن ضمن تاکید بر لزوم و اهمیت جشنواره فیلم مقاومت خاطر نشان می‌سازد: ارزش جشنواره فیلم دفاع مقدس به صفا، صمیمیت و همدلی آن است و احساس می کنم این جشنواره، جشنواره یی خواهد شد پویا، غنی، جهت بخش و جریان ساز.
به گفته وی صادقانه و جسورانه باید فرهنگ جبهه و فرهنگ دفاع مقدس را با تمام ظرفیت ها و زوایای آن پاس بداریم .

* جشنواره دفاع مقدس بستر مناسبی برای فیلمسازان جوان است
سعید سعدی تهیه کننده سینما با مثبت ذکر کردن برگزاری جشنواره فیلم های دفاع مقدس گفت: جشنواره می‌تواند سبب ایجاد جریان در بین فیلمسازان شود و نقش هشداری برای توجه ویژه به این مقوله داشته باشد ضمن اینکه می‌تواند بستر مناسبی برای فیلمسازان جوان باشد تا با نگاه جدیدی وارد این عرصه شوند لذا این جریان سازی، جریان ‌سازی خوبی خواهد بود که امیدواریم زمانش فقط منوط به زمان برگزاری جشنواره نباشد و بعد از جشنواره نیز ادامه داشته باشد.

*جشنواره مناسب‌ترین بستر برای کشف‌استعدادهاست
محمدحسین صوفی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ضرورت داشت و دارد که ما یکسری سمینارها، هم اندیشی‌ها و جشنواره هایی را هم برای تبیین دیدگاهها، سیاست ها، خط و مشی ها و اصول سینمای دفاع مقدس برگزار نماییم و هم نیاز است بستری ایجاد شود برای ارزیابی، شکوفایی، فضاسازی، آسیب شناسی و کشف استعدادها و ظرفیت های جدید و معتقدم جشنواره دفاع مقدس مناسب ترین و موثرترین بستر است.

*ژانر سینمای دفاع مقدس بسیار مظلوم است
محسن علی اکبری هم در زمینه کارکردهای جشنواره عنوان کرد: برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس به جهت رونق بخشی به این ژانر بسیار تاثیرگذار است و می تواند در رشد و پویایی این سینما موثر باشد.
وی با بیان اینکه ژانر سینمای دفاع مقدس بسیار مظلوم است ادامه داد: با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت می توان نگاه ها را به این سینما تقویت کرد.
انتهای پیام/

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۶۰۴۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.