سیمین دانشور و جلال آل احمد دو بال پیکر ادبی ایران بودند

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘غلامرضا امامی’ روز جمعه در مراسم نکوداشت سیمین دانشور در حاشیه بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: در چنین برنامه‌هایی سخنان بسیاری باید گفت که در شان متوفی نیست، اما پذیرفتم که در نکوداشت سیمین دانشور سخن بگویم؛ سخن گفتن از او هم برایم سهل است و هم ممتنع؛ برای صحبت کردن از او واژه‌ها به کمکم نمی‌آیند، چون تصویرها مثل یک فیلم سینمایی، پرتنش از مقابل چشمانم می‌گذرد.

وی گفت: به برکت آشنایی با زنده یاد سیمین دانشور، با داستان، ادبیات و هنر و به برکت ‘جلال آل احمد’ با جامعه آشنا شدم؛ جلال مرا در روزگار نوجوانی به خانه نقلی کوچک خود مهمان کرد و بر سر سفره مهر او بود که با سیمین دیدار کردم.

این نویسنده و مترجم معاصر گفت: جلال برایم همچون کوه و دریای پرخروش و پر جوش بود و شگفتا که این دو در نهایت مثل سمبل‌هایی که در ذهن داشتم، دنیا را ترک کردند؛ جلال در کنار دریا چشم از جهان فروبست و سیمین در کنار کوه البرز با دنیا وداع کرد.

امامی یادآور شد: سیمین دانشور وجود و شخصیت مستقلی داشت و هیچگاه سیمین آل احمد نبود؛ وی نویسنده ای بزرگ از خانواده ای روشنفکر بود.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که سیمین و جلال هر کدام به طریقی جهان را می نگریستند، اما در آزادی، این گمشده تمامی روزگاران، مشترک بودند.

امامی اظهار داشت: سیمین نویسنده‌ای بزرگ از یک خاندان روشنفکر بود؛ پدرش پزشک بزرگ شیراز و مادرش نقاشی چیره‌دست بود؛ جلال هم از یک خاندان متعبد و نمادی از فرزندی که از خانه می‌گریزد، بود.

وی اظهار داشت: کتاب های سیمین دانشور دادنامه و سند ستم زنان ایران است؛ وی با نگاهی عمیق، آنچه را که بر زنان معاصر می گذرد، تصویر کرده است.

بسیت وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فردا پایان می یابد.

فراهنگ ** ۹۱۸۷ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۹۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.