سینماگران مجله «فیلم» را نقد کردند

۲۹ آبان ،

در شماره ویژه نامه «سی سالگی»/

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ شماره ویژه «سی سالگی» ماهنامه سینمایی فیلم به بررسی کارنامه این نشریه از دید سینما گران، همکاران و مخاطبان آن می پردازد.

به گزارش تفسیری خبرنگار سینما پرس در ابتدای شماره ویژه سی سالگی ماهنامه سینمایی «فیلم» و در بخشی با عنوان «در کمال خونسردی» بر خلاف روال پیش سینما گرانی چون کمال تبریزی، نیکی کریمی، مسعود ده نمکی، بهاره رهنما، رسول صدر عاملی، سروش صحت، سیروس مقدم، حسین فرح بخش، سید ضیاء هاشمی، عبدالرضا کاهانی، جهنگیر کوثری و… به نقد منتقدان، نقد فیلم و به طور مشخص نقدهای ماهنامه فیلم پرداخته اند.

در بخشی از این گفت و گو ها پاسخ بعضی از سینما گران در رابطه با سؤال «اصولا آنگونه که هدف ما بوده، آیا شما هم ماهنامه فیلم را با نقدهایش به جا می آورید یا تعبیر و نگاه دیگری درباره آن دارید؟» را می خوانیم:

ماهایا پطروسیان:

ـ من خودم خواننده مجله هستم و هر شماره را با دقت بسیاری می خوانم. طبیعتا مثل هرخواننده دیگری نسبت به مجله نظر ها و دیدگاه هایی دارم که ممکن است با بعضی از آن ها عده بسیاری موافق باشند و بعضی دیگر فقط به نظر خودم صحیح باشد. اما فقط نقدهای مجله نیست که به آن اهمیت می بخشد.به نظرم بخش های خبری و اطلاعاتی هم مهم می باشند…

کیومرث پور احمد:

ـ بله با ارزش ترین بخش ماهنامه نقد هایش است. به خصوص نقد فیلم های خارجی؛ چه ترجمه و چه اصل. و تفاوت آن با نشریات دیگر آن است که در پیشانی هر فیلم همه اطلاعات آن فیلم به دقت آمده است.

داود رشیدی:

ـ ماهنامه فیلم را با منتقدان با ارزش به یاد می آورم و همچنان ای نشریه را به عنوان یک ماهنامه تخصصی درباره سینما، نقدهای مؤثر توسط بهترین منتقدان، گفت و گو ها و مصاحبه های قابل توجه می شناسم.

مسعود ده نمکی:

ـ از سال ۶۷ به بعد بیش تر ب واسط نقد های مجله با آن آشنا شدم. در پیش بیش تر نقدها تخصصی و کارشناسانه بودند تا امروز. امروز بیش تر نقدها سیاسی شد اند.

نیکی کریمی:

ماهنامه فیلم در دوران رونق سینما برای من و هم نسلانم پر است از خاطره نقدها ی خاص و بسیارزیبا. دقت در نگارش و پویایی و در عین حال جذابیت.

بهرام رادان:

ـ من ماهنامه فیلم را بیش تر به قدمتش و به جدیتش می شناسم. یادم نمی آید نقدهایی را که در این مجله خواندم به ماهنامه فیلم نسبت داده باشم. هر نقدی، منعکس کننده دیدگاه نویسنده آن است. من هیچ وقت نقد یک منتقد و نگاش را به حساب مجله چاپ کننده آن نقد نمی گذارم.

بخش دیگری از این ماهنامه با نام « سیری در سنگواره های سی ساله» به بیان نظرات و یادداشت های نویسندگان مجله، همکاران مطبوعاتی و سینما گران همچون ( همکاران: جمشید ارجمند، مانی پتگر، مسعود ثابتی، حسین جوانی، احمد امینی و …)، (همسایه ها: محسن آزرم، محمد آقازاد، کوثر آوینی، اسماعیل جمشیدی و…)، ( سینما گران: امیر اثباتی، گلاب آدینه، حمید امجد، کیومرث پور احمدو…)در مورد جلد های برگزیده ماهنامه پرداخته است
.
در یادداشت گلاب آدینه می خوانیم:

ـ وقتی به روی جلد شماره ۲۵۶ نگاه کردم دلم برای استاد بیضایی تنگ تر شد و از اینجا نبودن شان بیش تر بغضم گرفت. بیش تر نگران جعفر پناهی شدم. دلم خواست به خانم بنی اعتماد پیام بدم که… کیانوش عیاری را در دنبال کردن راه مخصوص خودش ستودم و به دیگر هنرمندان نشسته بر صندلی و همه سینما گران احساس محبت بیشترس کردم.

انتخاب ها: ۳۰، ۶۱، ۱۶۱، ۲۷۳، ۴۳۱، ۸۶، ۱۰۰، ۲۵۸، ۴۲۲،۴۴۰

گفتنی است شمار ویژه سی سالگی ماهنامه سینمایی فیلم ۲۰ آبان ماه در ۱۴۴ صفحه منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۵۷۵


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.