شاهزادگان سعودی چمدان های خود را بسته اند

سه شنبه ۲۷ تیر – ۰۵:۵۳:۱۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

 تعدادی از شاهزاده های سعودی چمدان به دست ، آماده فرار از عربستان هستند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، اوضاع امنیتی مناطق شرقی عربستان و تسری قیام مردمی این منطقه به سایر شهرهای مهم نظیر مدینه و ریاض ، خوابهای آرام سران این کشوررا آشفته کرده است . برخی اخبار حاکی از آن است که ، تعدادی از شاهزاده های سعودی چمدان به دست ، آماده فرار از عربستان هستند . درعین حال گفته شده است ، سران ریاض با دستپاچگی دست به دامان مشاوران امنیتی امریکایی شده اند . هراس از بوجود آمدن وضعیتی مشابه آنچه که در تونس ، مصر ، لیبی و یمن روی داد ، حاکمان کنونی عربستان را به سمت نظامی کردن فضای داخلی عربستان سوق داده است .
پس از اعزام صدها نظامی به مناطق شرقی عربستان ، شواهد نشان می دهد که شهر مدینه نیز حالت امنیتی پیدا کرده است . محلات مختلف شهر مدینه و بخصوص اطراف حرم شریف نبوی (ص ) به محل استقرار نیروهای امنیتی تبدیل شده است . حتی خودروهای پلیس شهر مدینه منوره تا درون صحن پیامبر اکرم (ص ) پیشروی کرده و در آنجا مستقر شده اند .
این تحرکات بیانگر هراس آل سعود از وضعیت امنیتی این کشور است . وزیر کشور عربستان هم هشدار داده است اجازه نمی دهد هیچ کس امنیت این کشور را برهم بزند . این تهدید درحالی مطرح شده که جرقه قیامی ملی در عربستان ، زده شده است .
شاید هیچگاه سران و شاهزاده های خوش خیال سعودی تصورنمی کردندکه روزی فرابرسدکه مردم عربستان ، علنا” درخیابانهای این کشور ، شعار سرنگونی آل سعود را سر بدهند . سر دادن این شعار به منزله فرو ریختن تمام هیمنه حاکمان کنونی این کشور است .
سالهاست که پسران عبد العزیر یکی پس از دیگری همچون حاکمی مطلق ، بر تمام ارکان حکومتی عربستان ، پنجه افکنده اند . قبضه قدرت در دست خاندان پادشاهی و درعین حال اجرای سیاست مبتنی بر سرکوب ، خفقان و تبعیض ، بیش از پیش ماهیت نظام سیاسی حاکم بر عربستان را افشا کرده است . آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و حتی حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که در قاموس حاکمان بشدت سنتی و محافظه کار عربستان ، جایی نداشته است . این موضوع درکنار فسادی که در خاندان ال سعود وجود دارد ، زمینه های شکل گیری قیامی را در عربستان بوجود آورده که هر روز در حال ریشه گرفتن است .
اگر چه فضای حاکم بر منطقه و تجربه قیام در کشورهایی نظیر تونس ، مصر ، لیبی ، یمن و بحرین ، انگیزه لازم به مردم عربستان برای خروش علیه حکام مستبد این کشور را داده است ،اما بنظر می رسد وضعیت داخلی عربستان و نزاع قدرت بین شاهزاده های سعودی نیز در شکل گیری قیام در این کشور موثر بوده است .
از دیدگاه مردم عربستان در شرایط کنونی که خاندان ال سعود نیز با بحرانی جدی مواجه اند ، بهترین موقعیت برای بیان مطالباتی است که سالها سرکوب شده است .
قدرمسلم آن است که عربستان را دیگر نمی توان جزیره ثبات و آرامش دانست . حکام ریاض با این تصور که می توانند از طریق سرکوب و نظامی گری ، مجددا” به حاکمیت خود در عربستان ادامه دهند ، به هر شیوه خشن و پلیسی متوسل می شوند .
واقعیت آن است که تحولات عربستان در مسیر جدیدی قرار گرفته است . اگر چه هنوز زود است که پایان این مسیر را پیش بینی کرد ، اما واضح است که رویاهای شاهزاده های سعودی درحال تبدیل شدن به کابوس است و آینده نامشخصی پیش روی سران ال سعود قرار گرفته است .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۷۱۷۵۳۱۲۳۹۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.