شاهنامه یک فیلمنامه است که تنها یک اشکال دارد

به گزارش خبر آنلاین، «سخنی از سیمرغ» (گفت ‌وگو با دکتر میرجلال‌الدین کزازی پیرامون شاهنامه فردوسی)، اثر سامان ح.اصفهانی توسط نشر شورآفرین منتشر شد. زمینه اصلی این کتاب پرداختن از منظری پژوهشی-انتقادی به شاهنامه فردوسی و آرای دیگر شاهنامه‌پژوهان مطرح کشور در این رابطه است.

دکتر میرجلال‌الدین کزازی در زمینه شاهنامه ‌پژوهی نخستین کسی است که تمام شاهنامه را گزارش و ویرایش کرده است که این، خود بر احاطه بی ‌چون و چرای وی بر این متن، صحه می‌گذارد و آثار و مقاله‌های پژوهشی او در این زمینه همیشه بیانگر دیدی ویژه و نو درباره شاهنامه بوده است و کزازی را به عنوان فردی صاحب رای در این زمینه معرفی می کند.

در این کتاب، کزازی به بیان مطالبی درباره «کارکرد ادبیات ویژه فردوسی»، «ترفندهای داستان‌‌پردازی»، «چهره ‌افروزی به ناگاه اشخاص»، «سنجش غمنامه‌های ایرانی بر پایه سنجه‌های نیرانی»، «ردپای کرده‌های گرشاسپ در داستان رستم»، «فردوسی؛ تحلیلگر یا راوی تاریخ»، «اسکندر اسطوره ‌ای شاهنامه؛ تاریخ از نگاه ایرانی»، «زنان نمونه باستان در سایه سرشت حماسه»، «فراروی از چارچوب‌های اجتماعی و آیینی»، «نبردهای پدافندی؛ نموداری از آشتی‌جویی ایرانیان»، «فرجام حماسه‌های بومی و ملی»، «راهکارهای روزآمدی شاهنامه به زبان روزگار فناوری»، «افزوده‌های شاهنامه؛ پرسمان هنگامه‌ساز و ویرایشگری»، «کاستی‌های یک کرسی ویژه برای نامه فرهنگ و منش» و «نکته نغز نهان» پرداخته است. در ابتدای کتاب «گاهشمار زندگی میرجلال‌الدین کزازی» نیز درج شده است.

تصور گرد آورنده این اثر بر این بوده است که، در برخورد با کسانی که سالیان پیش آرای خود را درباره شاهنامه نوشته‌اند و پژوهش‌های خود را به سرانجام رسانیده‌اند، تنها در گفتمانی زنده و به روز، امکان بازخوانی و فراروی از آرای‌ شان و زایش تفکرات تازه در این گستره وجود دارد. از این گذشته اختصاص دادن یک کتاب کامل برای گفت ‌وگو با یک تن در زمینه شاهنامه تاکنون سابقه نداشته است و این نیز به خودی خود می‌تواند اهمیت موضوع را نشان بدهد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:
«من در سخنی که دو سه سال پیش در دانشکده هنر اصفهان درباره شاهنامه راندم، گفتم که فردوسی در داستان‌های شاهنامه، فیلمنامه را هم اگر فراخ بنگریم پدید آورده و در دسترس فیلمساز قرار داده است. تنها روشن نکرده است که دوربین را کجا باید نهاد؛ از چه زاویه‌ای باید فیلم گرفت. این سخن، هرچند اندکی از سر مزه و بذله بود، اما از دید من سخنی است راست و بی‌چند و چون. حتی دست‌اندرکاران هنر هفتم هم اندک‌اندک به چنین داوری و دیدگاهی در داستان‌های شاهنامه رسیده‌اند. نمونه را یکی از پژوهندگان که در دوره دکترای سینما و هنرهای سینمایی دانش می‌آموزد، پایان‌نامه خود را در زمینه ساختار سینمایی چند داستان شاهنامه می‌نویسد. من راهنمای این پایان‌نامه هستم. این پژوهنده که خود مدیر دانشکده‌ای هم هست که هنر سینما در آن به خواستاران آموخته می‌شود، حتی بیش از من بر این باور است که شاهنامه ساختاری بسیار نمایشی و سینمایی دارد…»

«سخنی از سیمرغ» با قیمت ۶۵۰۰ تومان روانه بازار شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و همچنین سفارش هر محصول فرهنگی مورد علاقه دیگر(در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.