شایع ترین علل بروز مسمومیت های اتفاقی در کودکان

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مسمومیت با گیاهان یکی از شایع ترین علل بروز مسمومیت های اتفاقی در کودکان جهان بشمار می آید.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا،‌ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم اعلام کرد: مصرف یک گیاه توسط حیوانات اهلی و وحشی، دلیلی بر غیر سمی بودن آن برای انسان نیست برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان ها و باغچه ها می توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند.

بنابراین گزارش، ‌در صورت بلعیدن قسمت های مختلف یک گیاه مانند میوه، دانه و برگ آن توسط کودکان حتمآ با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره ۱۴۹۰ تماس حاصل کنید.

این گزارش می افزاید، سعی کنید نام گیاهان موجود در محیط کار و زندگی خود را بدانید، تا در موارد بروز مسمومیت به گروه پزشکی اطلاع دهید.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک می تواند کشنده باشد. در صورت وقوع  مسمومیت با این گیاهان  بیمار را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید.

این گزارش حاکیست، مسمومیت با قارچ های سمی یکی از عنوان مسمومیت های کشنده محسوب می شود و باید از مصرف قارچ هایی که نوع آنها را نمی شناسید جداٌ خودداری کنید.

بر اساس این گزارش، برخی از قارچ های سمی در صورت مصرف خوراکی می توانند باعث نارسایی حاد کبدی و مرگ شوند تشخیص قارچ های سمی از انواع غیر سمی از روی شکل ظاهری آنها کاری دشوار بوده و نیاز به تجربه و تبحر دارد.

بر پایه این گزارش، باید در منزل خود از نگهداری گیاهان تزئینی که دارای میوه ها و ظاهر جذاب برای کودکان می باشند خودداری کنید زیرا کنجکاوی ذاتی کودکان زیر ۵ سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخشهای مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می شود.

این گزارش می افزاید، شیره سمی برخی از گیاهان سمی آپارتمانی مانند دیفن باخیا و کالادیوم در صورت خورده شدن می تواند سبب تورم، خارش و سوزش مخاط دهان وخفگی و یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم اعلام کرد: بخور اوکالیپتوس در صورتیکه به اشتباه خورده شود، حتی در مقادیر کم (یک قاشق) می تواند کشنده باشد. از القای استفراغ در مسمومیت با این فرآورده خوداری کرده و مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.

نوعی از مسمومیت غذایی موسوم به ” بوتولیسم” از کشنده ترین انواع مسمومیت ها بشمار می رود و لازم است از مصرف کنسروهایی که در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی و فرو رفتگی و زنگ زدگی مشاهده می شود خودداری کنید.

بنابراین گزارش، بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی  مانند سوسیس، کالباس ، کنسرو ماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده اند ایجاد می شود.

شایان ذکر است: علایم و نشانه های بوتولیسم به صورت تاخیری (۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باکتری) و به صورت تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکتی، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست ظاهر می شود.

گفتنی است:‌ چهارمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها (۱ تا ۷ آبان ماه) روز « پیشگیری از مسمومیت های ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی » نامگذاری شده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.