شایع ترین بیماری‌های دوران سالمندی

شایع ترین بیماری‌های دوران سالمندی را بدانید.

شایع ترین بیماری‌های دوران سالمندی

به گزارش ممتاز نیوز، از بیماری های شایع در گروه سنی سالمندان، می توان به اختلالات شناختی، پرفشاری خون، دیابت، اختلالات گوارشی مانند یبوست، مشکلات عضلانی اسکلتی مثل آرتروز، پوکی استخوان، مشکلات حفره دهان و دندان و مشکلات تغذیه ای، افسردگی و اضطراب و بی اختیاری ادرار اشاره کرد.

اختلال حافظه، از شایع‌ترین مشکلات گروه سنی بزرگسالان و سالمندان است؛ این بیماری به دو دسته بزرگ قابل برگشت و غیرقابل برگشت، تقسیم می شود که در واقع، آلزایمر یک نوع پیشرونده و غیرقابل برگشت اختلال حافظه است.

داشتن سبک زندگی ( life style ) مناسب، در دوره ی قبل از سالمندی، می تواند فرد را با سلامت و توانمندی، وارد دوره سالمندی کند. بنابراین، انجام غربالگری و آزمایشات دوره ای و داشتن فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم و کنترل شرایط اضطراب زای محیطی، در داشتن زندگی سالم نقش بسیار موثری دارند. برای مثال، فردی که مولفه های اضطرابی را در زندگی اش بتواند به خوبی کنترل کند، احتمال بروز افسردگی در آن فرد، کمتر می شود.  

فردی که در دوره ی قبل از ورود به دوره سالمندی، یک سری از بیماری ها را داشته است  مانند، بیماری وسواس فکری و ذهنی یا دارای وسواس رفتاری بوده و فردی بسیار مضطرب بوده، قاعدتا، این بیماری ها را به دوره سالمندی می آورد و اگر فردی بود که بیماری روانپزشکی مشخصی نداشته است، برای حفظ سلامت روان در دوره سالمندی، باید اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهد تا وقتی  به دوران سالمندی می رسد، بتواند آن را تقویت کند.

دوران سالمندی، می تواند سبب شعله وری زمینه های اختلالات روانی فرد شود. در دوران سالمندی، مقداری از توانمندی ها و قوای جسمانی کاهش پیدا می کند. بنابراین، یک مقدار از توان جسمانی کاهش پیدا می کند و این موضوع، می تواند زمینه ای برای بروز اختلالات افسردگی و اضطراب باشد.  

افرادی که فرزندان شان، به دلیل ازدواج یا به دلیل مهاجرت، از آن ها دور می شوند یا با از دست دادن همسر، دچار سندرم آشیانه خالی می شوند، در معرض ریسک افسردگی بالایی قرار دارند.

حدود یک میلیارد نفر، افراد ۶۰ سال به بالا در سال ،۲۰۲۰ بر روی کره خاکی زندگی می کردند که از آن تعداد، حدود ۶۰ درصد از سالمندان دنیا در کشورهای در حال توسعه مستقر بودند، ولی پیش بینی می شود این رقم، تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۸۰ درصد برسد؛ یعنی، تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۸۰ درصد سالمندان در کشورهای در حال توسعه مستقر خواهند بود.

براساس، گزارش سازمان بهداشت جهانی، برای اولین بار در دنیا، تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر، از تعداد کودکان زیر پنج سال، پیشی گرفته و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر، از کودکان زیر ۱۴ سال نیز پیشی بگیرد.  

بر اساس آمار مرکز آمار ایران، در حال حاضر در ایران، تعداد افراد ۶۰ سال و بالاتر، از تعداد کودکان زیر پنج سال پیشی گرفته است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی در ایران هم، تعداد افراد ۶۰ سال به بالا از کودکان زیر ۱۴ سال در کشور خودمان پیشی بگیرد.  همین آمار، به تنهایی سرعت بالای پیر شدن جمعیت در ایران را نسبت به کل دنیا مشخص می کند.

در ایران، بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، تعداد افراد ۶۰ سال به بالا حدود ۹.۳ درصد، یعنی بیش از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۹ شمسی، یعنی حدوداً سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۲۵ درصد برسد.

نکته قابل توجه و تأمل، تغییرات سریع گذار جمعیتی به سمت سالمند شدن در ایران است که فرصت را برای تأمین شرایط مناسب برای ارائه خدمات، محدود می کند. هرچند کل دنیا در حال پیر شدن است، ولی روند پیرشدن جمعیت در کشورهای آسیایی، بسیار بالاست و در بین کل دنیا، ایران کشوری است که جمعیت آن با سرعت بسیار بالایی درحال پیر شدن است.

در حال حاضر، پاندمی کرونا سبب ایجاد مرگ و میر در گروه های سنی مختلف شده است که البته، بیشترین میزان مرگ و میر، در گروه سنی سالمندان بوده است؛ زیرا، این افراد عموما، مشکلات زمینه ای همراه دارند و به دلیل داشتن درجاتی از نقص سیستم ایمنی، این بیماری در بدن آن ها به صورت شدیدتر و پیشرونده تر بروز می کند.

توصیه می کنیم، سالمندان، خیلی دقیق تر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، حتماً از ماسک استفاده کنند و فاصله ی حداقل ۲ متر را از دیگران رعایت کنند و مرتب دست هایشان را با آب و صابون بشویند. همچنین، از حضور در جمع و محیط های شلوغ و بسته خودداری کنند و دیدار با فرزندان خود را به صورت مجازی و با استفاده از سوشیال مدیاها انجام دهند.

نکته مهم آن است فرد جوانی که به ظاهر سالم است، ممکن است ناقل ویروس کرونا باشد و وقتی این فرد با افراد سالمند تماس می گیرد، ویروس را منتقل می کند و این ویروس برای بدن فرد سالمند می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.