شایع ترین بیماری روانی چیست؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

دبیرعلمی سی‌امین کنگره روانپزشکی ایران گفت: اختلال اضطرابی با ۱۵٫۶ درصد شیوع، از شایعترین بیماریهای روانی است.

دبیرعلمی سی‌امین کنگره روانپزشکی ایران گفت: اختلال اضطرابی با ۱۵٫۶ درصد شیوع، از شایعترین بیماریهای روانی است.

دکتر غلامرضا حاجتی روز سه شنبه در حاشیه سی‌امین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران که در بیمارستان میلاد برگزار می گردد، افزود: بر اساس طرح پیمایش سلامت روانی که در سال ۸۹ و ۹۰ انجام شده و شیوع انواع اختلالات روانی که مورد بررسی قرار گرفته است، شایعترین بیماریهای روانی شامل اختلال اضطرابی و اختلالات خلقی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بیماریهای روانی اختلال اضطرابی با ۱۵٫۶ درصد شیوع بیشترین گروه بیماریهاست که شامل پنیچ (هول)، وسواس، استرس پس از اتفاق و انواع فوبیا از شایعترین بیماریهای روانی است. این بیماریها در زنان ۲ برابر مردان است و در کشور ما نسبت به بیشتر کشورهای دنیا شیوع‌ بیشتری دارد.

دبیر علمی سی‌امین کنگره روانپزشکی ایران ادامه داد: دومین گروه بیماریهای روانی شایع، اختلالات خلقی است که افسردگی عمده یا ماژور در راس آنهاست و میزان شیوع آن ۱۳٫۶ درصد است.

حاجتی در رابطه با جامعه آماری طرح پیمایش ملی سلامت روان، گفت: این جامعه آماری شامل ۸۰۰۰ نفر از اشخاص ۱۵ تا ۶۴ ساله بوده و مربوط به سال ۸۹ تا ۹۰ است.

وی با اشاره به مصرف انواع مواد در اشخاص، افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اشخاص مصرف‌ کننده انواع موادمخدر می باشند که حدود ۳ درصد از اشخاص جامعه را تشکیل می‌دهند. این اشخاص در جوامع شهری سنین پایین‌تر جامعه و در شرق کشور بیشتر از سایر گروهها می باشند. همچنین اشخاص بیکار در سطوح اجتماعی و اقتصادی پایین‌تر تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر را تشکیل می‌دهند.

حاجتی تصریح کرد: مصرف ماده تریاک و شبه تریاک بیشترین موادی است که اشخاص به مصرف آن گرایش دارند که این طرح قاطع‌ترین تحقیقات در زمینه مواد مخدر است.

وی گفت: از هر ۴ نفر بیمار که در بیمارستانهای عمومی بستری می‌شوند، یک نفر دچار مشکلات روانپزشکی است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.