شبهه‌ای در باره خلیج فارس وجود ندارد

جام جم آنلاین: یک استاد دانشگاه با تاکید بر اذعان اسناد و مدارک بر نام خلیج فارس در طول تاریخ گفت: خلیج فارس یک بحث حل شده در عرصه‌ بین‌المللی است.

 بسیاری از کشورها در نقشه‌های قدیمی خود از خلیج فارس نام برده‌اند اما گاهی برخی از کشورها از این نام به عنوان ابزار سوء استفاده برای تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه استفاده می‌کنند و متاسفانه کشورهای منطقه نیز به دلیل نبود هوشیاری لازم و اختلافات موجود میان آنها سعی می‌کنند این ادعاها را دنبال کنند.

الهام امین‌زاده، با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به جزیره ایرانی ابوموسی و ادعای امارات متحده عربی درباره‌ جزایر سه‌گانه اضافه کرد: اکنون برخی شایعات مبنی بر حضور نیروهای اماراتی در آنجا وجود دارد اما اگر این جزایر به عنوان مناطق گردشگری مطرح شود در این صورت خود توریست‌های خارجی می توانند حقایق را مشاهده کنند و این بهترین حالتی است که می‌تواند حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را بر این جزایر سه گانه به ثبت برساند.

وی با تشریح مسایل حقوقی درباره‌ی جزایر سه گانه افزود: پیش از امضای قرارداد ۱۹۷۱ میان ایران و امارات، این کشور ادعا می کند که حاکم شارجه این جزایر را اشغال کرده و پس از اینکه حاکم بندر لنگه را بیرون می‌کنند اعلام می‌کند که اشغال باعث اعلان حاکمیت می‌شود در صورتیکه ایران این مساله را به مراجع بین‌المللی ارجاع می‌دهد و مطرح می شود که به هیچ عنوان حاکمیت از طریق اشغال اعمال نمی‌شود مگر درباره‌ سرزمینهای بلاصاحب، اما این جزایر بلاصاحب نبوده و حاکمیت ایران با اسناد گوناگون برای ۲۵۰۰ سال ثبت شده و تنها در دوره کوتاه اشغالی از سوی بریتانیا انجام گرفته است، این واقعیتی بوده که در طول تاریخ وجود داشته و خود انگلیسی‌ها برخلیج فارس اذعان دارند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد‌: اگر پرونده‌ای وارد مراجع حقوقی بین‌المللی شود، یک نوع حالت نبود تفاهم و وجود شبهه را نشان می‌دهد اما درباره‌ی خلیج فارس و جزایر سه گانه نقطه ابهام و شبهه‌ای وجود نداشته، قراردادها و اسناد لازم در این باره موجود بوده و طرفین با رضایت آن را امضا کرده‌اند. بر همین اساس دلیلی وجود ندارد که این موضوع به مراجع بین‌المللی ارجاع داده شود. در واقع جای تعجب است غربی ها برسر مسائل بدیهی مانند موضوع هسته‌‌ای ایران آن را به مراجع بین‌المللی ارجاع می‌دهند و اختلافات را افزایش می‌دهند اما درباره‌ مساله‌ خلیج فارس کاری انجام نمی‌‌دهند زیرا دلایل کافی در این باره نداشته و تنها ادعاهایی در این باره وجود دارد. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.