شب آرام شاعران سپید در ضیافت موسیقی “همنوازان حصار” رقم خورد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

گروه “همنوازان حصار” به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری در تازه ترین کنسرت موسیقایی خود این بار بدون حضور همایون شجریان میزبان دوستداران موسیقی ایرانی در تالار وحدت بود.

به گزارش خبرنگار مهر،  گروه موسیقی “همنوازان حصار” در تازه ترین کنسرت موسیقایی خود که توسط موسسه هامین گستر آریا جمعه ۱۵ شهریور ماه در تالار وحدت با حضور پر تعداد مخاطبان موسیقی برگزارشد، این بار بدون حضور همایون شجریان در مقام خواننده با ترکیبی تازه و با همخوانی چهار خواننده زن شکل گرفت و ۸ قطعه موسیقایی را برای مخاطبان اجرا کرد.

علی قمصری در ابتدای برنامه ضمن تقدیر از استقبال قابل توجه تماشاگران از این برنامه گفت: امیدوار هستم من و گروه “همنوازان حصار” امشب شب خوبی را در کنار شما داشته باشیم و اجرای خوبی را تجربه کنیم.

“سکوت” اولین قطعه اجرا شده این کنسرت بود که در ابتدا با همخوانی خوانندگان آغاز و در ادامه با همراهی سازهای ایرانی برای مخاطبان اجرا شد. البته بعد از اجرای “سکوت” علی قمصری که در جایگاه خواننده نشسته بود با چهار خواننده زن به همراهی پرداخت و قطعات “تنگنا ” با شعری از احمد شاملو و “تنهایی ما” با شعری از هوشنگ ابتهاج را همراه با گروه اجرا کرد.

نکته جالب توجه در اجرای این قطعات نمایش دوباره ساز تازه بم تار به نوازندگی مصباح قمصری بود که به سبب تفاوت های شنیداری و ساختاری که ساز نسبت به دیگر سازهای معمول اجراهای زنده موسیقی ایرانی داشت مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. البته دراین میان اجرای ماهرانه و نمایشی علی قمصری در نوازندگی تار را نمی توان نادیده گرفت. ضمن اینکه سازهای کوبه ای نیز در این میان جایی برای خود باز کرده بودند تا به یمن حضور همایون نصیری و حسین رضایی‌نیا صدایی زیباتر از گروه “همنوازان حصار” بشنویم و همین مساله سببات تشویق تماشاگران را بیشتر فراهم کند.

قطعه بی‌کلام “باران”، قطعه “نقش او” یا شعری از محمد علی بهمنی، قطعه “چهار مضراب ابوعطا” و قطعه “بی قرار” با شعری از هوشنگ ابتهاج آثار دیگری بودند که در دومین شب از کنسرت گروه همنوازان حصار اجرا شد که قطعه “بی قرار” به سبب اجرای انرژیک گروه با استقبال بیشتری از سوی تماشاگران مواجه شد.

اگر چه پیش از این علی قمصری در نشست خبری خود مدعی شده بود که کنسرت تازهش مملو از تفاوتها ی بسیاری خواهد بود اما این کنسرت به جز همخوانی هایی که او در این قطعات با چهار زن خواننده داشت، در شکل و شمایل آثار قبل این هنرمندن به مخطابان ارائه شد. البته عمده ویژگی این اجرا حضور سازهای کوبه ای و از جمله نوازندگی همایون نصیری بود که در کنار دیگر سازها و تعلق خاطر نداشتن آهنگساز به فضاهای کلاسیک سنتی و استفاده او از قالب های تازه موسیقی سنتی فضای تازهی از موسیقی ایرانی را برای مخاطب ارائه کرد.

اجرای گروه “همنوازان حصار” از معدود اجراهایی بود که طی سالهای اخیر از اشعار شاعران معاصر استفاده کرد، شیوه ای که طی ماههای اخیر هم توانسته رضایت نسبی مخاطبان را فراهم کند و رویکردی تازه در برگزاری کنسرت های موسیقی ایرانی را برای علاقه مندان موسیقی ایرانی معرفی کند.

هاله سیفی زاده، سحر محمدی، بهرخ شورورزی، مژده بهرامی (خواننده)، مصباح قمصری نوازنده بم تار، سیاوش روشن نوازنده عود، حسین رضایی نیا نوازنده دف، همایون نصیری نوازنده پرکاشن و علی قصمری نوازنده تار و خواننده گروه اجرایی کنسرت همنوازان حصار را تشکیل می دادند.

منبع: مهر


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.