«شب آفتابی»؛ داستانی آشنا برای مسلمانان جهان

سال اولی که نمایش «شب آفتابی» در تهران برگزار شد، موفق شدم پشت صحنه و نحوه آماده‌سازی بزرگ‌ترین نمایش ایران را شاهد باشم و امسال فرصتی دست داد تا خود نمایش را با حضور تماشاگران و علاقه‌مندان نمایش تاریخی- مذهبی ببینم و شور و حال تماشاچیان را لمس کنم.
 
اما نمایش شب آفتابی حائز ویژگی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را این گونه دسته‌بندی کرد:
 
۱٫ روایت تاریخ بشر، از ویژگی‌های بارز این اثر تاریخی- مذهبی است. تاکنون اثری را ندیده‌ام که از داستان آدم آغاز شود و به داستان عاشورا و انقلاب و جنگ و ظهور امام زمان (ع) برسد و مروری باشد بر تاریخ زندگی انسان. این نگاه به گذشته، حال و آینده نشان می‌دهد تاریخ تکرار می‌شود و دین همواره مخالفان بسیاری داشته است و خوشا به آن‌ها که نلغزند.
 
۲٫ از نظر عاطفی، مردم با سه بخش ارتباط چشمگیری برقرار کرده بودند؛ بخش اول روایت حوادث صدر اسلام بود که با تشویق مداوم حاضران همراه شد. بخش دوم روایت روزهای عاشورا بود که مخاطبان را متاثر کرد. مسئله جنگ تحمیلی هم برای بسیاری از مردم حاضر یادآور خاطرات زنده‌ای بود که استفاده از تانک، هواپیما و انفجارهای متعدد باعث زنده‌تر شدن و عینیت این بخش شد.
 
۳٫ روایت داستان پیامبر اسلام (ص) می‌تواند الگویی برای فیلمسازان ما باشد. وقتی مخاطب مسلمان تا این حد از صحنه‌های مربوط به پیامبر رحمت (ص) به وجد می‌آید، این امر می‌تواند موضوع مهمی برای فیلمسازان ما باشد تا ضمن نمایش واقعیات زندگی پیامبر، این حب و عشق را هم به تصویر بکشند. متاسفانه شاهدیم که کشورهای استعماری در تلاش هستند برای جلوگیری از رواج اسلام و آشنایی غرب با پیامبر (ص) به شیوه‌های مختلف به دین اسلام اهانت کنند، اما این ما هستیم که باید این اهانت‌ها و دروغ‌ها را خنثی کنیم و مهربانی و بزرگی پیامبر را به جهان نشان دهیم.
 

۴٫ نمونه این نمایش را با این میزان هنرور و گستردگی در متن در هیچ کشور اسلامی ندیده‌ام. داستان‌های این نمایش داستان‌های آشنا برای همه مسلمانان جهان است و قطعا آن‌ها نیز مانند مردم ایران با دیدن این تصاویر لذت فراوانی خواهند برد. این نمایش و دیگر نمایش‌های مشابه می‌تواند الگویی برای هنرمندان جهان اسلام باشد تا با خلق آثاری مشابه گامی موثر در فرهنگسازی اسلامی داشته باشند. مردم مسلمان بویژه آن‌ها که سال‌ها در زیر سلطه حکومت‌های دست نشانده بودند، شیفته داستان پیامبران هستند که امیدوارم فرصت برای تولید چنین نمایش‌هایی در دیگر کشور‌ها هم فراهم شود.
 
۵٫ اما مهم‌ترین درسی که می‌توان از نمایش «شب آفتابی» گرفت، این است که خود انسان باید سرنوشت خود را رقم بزند. شب آفتابی تلنگری به مخاطب می‌زند و به او هشدار می‌دهد که تاریخ این گونه بوده و اکنون شما در این مقطع زمانی هستند. زمان زیادی نیز انشاءالله به ظهور منجی (عج) باقی نمانده است؛ حال این شمایید که باید سرنوشت خود را رقم بزنید.
 

سازنده مستند «جنگ ۳۳ روزه»
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.