شخصیت‌های فعلی حوزوی ازشاگردان آیت‌الله گلپایگانی هستند

آیت‌الله سبحانی:

خبرگزاری پانا:آیت‌الله سبحانی گفت: آیت‌الله العظمی گلپایگانی شاگردان توانمند و تاثیرگزار بسیاری تربیت کردند و بسیاری از شخصیت‌های فعلی حوزه از دروس وی بهره برده‌اند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه پانا، معظم‌له در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره آیت‌الله العظمی گلپایگانی‌ «فقیه آگاه» ضمن تکریم علمای دین اظهار داشت: علما و دانشمندان از نظر قرآن مانند درختانی هستند که اصل و ریشه آنها در زمین بوده و شاخه‌های آن در آسمان‌هاست و هر روز از آنها میوه‌های جدیدی چیده می‌شود.

معظم‌له ضمن تمجید شخصیت علمی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌ گفت: خدمات این فقیه آگاه از چند جهت قابل اهمیت است یکی از خدمات وی تربیت شاگردان توانمند و تاثیرگزار است و بسیاری از شخصیت‌های فعلی حوزه از دروس وی بهره برده‌اند.

این مرجع تقلید افزود: یکی از خدمات دیگر وی به انقلاب اسلامی و قیام   امام خمینی‌(ره) بود. وی از سال ۴۲ و جریان فیضیه با   امام‌(ره) همراه بودند و حتی در این جریانات بارها جان خود را به خطر انداختند.

آیت‌الله سبحانی با ذکر خاطره‌ای گفت: در سال ۴۲ که رژیم شاه به فیضیه حمله برده و عده زیادی از طلاب و روحانیون را به خاک و خون کشید از طرف حکومت دستور داده بودند که طلاب مجروح را از بیمارستان‌ها بیرون کنند و بعد از این جریان آیت‌الله العظمی گلپایگانی‌(ره) بیمارستانی را برای طلاب و روحانیون تاسیس کردند که علاوه بر روحانیون، مردم محروم هم از خدمات آن بهره‌مند بوده شدند.

وی افزود: همچنین در آن زمان در قم برنامه منظم و منسجمی برای طلاب مبتدی وجود نداشت وی برنامه منظمی را بر طلاب طرح کردند و برای عملی ساختن آن مدرسه بزرگی را بنا کردند و طلاب مبتدی را به صورت متمرکز جمع کردند و طلاب تا آغاز درس لمعه دروس مقدماتی را در آنجا می‌خواندند.

آیت‌الله سبحانی معجم فقهی و تاسیس دارالقرآن را از دیگر خدمات آیت‌الله العظمی گلپایگانی‌(ره) یاد کرد و گفت: این مرجع تقلید در کارهای قرآنی پیشرو بودند مجله تخصصی قرآنی با عنوان «رسالهالقرآن» با اشراف وی چاپ و منتشر می‌شد و بنده به خاطر توقف انتشار آن بسیار متاسف شدم.

وی با اشاره به آثار قلمی آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌(ره) افزود: اولین اثر حکمی وی شرحی است که بر «درر الفوائد» مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حایری نوشته‌اند با عنوان «افاضه العوائد فی التعلیق علی درر الفوائد» من وقتی درس کفایه می خواندم این کتاب را از وی امانت گرفتم و در سال ۱۳۱۶ شمسی از کتابت این کتاب فارغ شدند و بعدها به صورت کتاب منتشر شد همچنین تقریرات زیادی از دروس وی توسط شاگردانش منتشر شده است که بسیار ارزشمند هستند.

این مرجع تقلید در ادامه ضمن ارزشمند خواندن خدمات وی در دفاع از تشیع و ولایت گفت: دلسوزی وی نسبت به مسایل ولایی فوق‌العاده بود و نسبت به ائمه و اهل‌بیت‌(ع) بالاخص   ولی‌عصر‌‌‌(عج)  علاقه خاصی داشتند و لذا تمام افراد بیوت وی ولایی هستند.

آیت‌الله سبحانی ضمن ارائه زندگینامه کوتاهی از آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌(ره) اظهار داشت: آیت‌الله گلپایگانی در سال ۱۳۳۶ قمری که ۲۰ ساله بودند وقتی از احیای حوزه علمیه اراک توسط شیخ عبدالکریم حایری اطلاع می‌یابند برای تحصیل به این شهر عازم می‌شوند و ۴ سال در این حوزه در خدمت شیخ موسس به تلمذ می‌پردازند و پس از تاسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم حایری به قم هجرت می‌کنند.

معظم‌له خاطرنشان ساخت: آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌(ره) خیلی مورد توجه شیخ عبدالکریم حایری بودند و یکبار که به خاطر بیماری در درس شیخ حاضر نبودند، شیخ عبدالکریم حایری پس از اطلاع از بیماری وی گل گاو زبان برای وی دم کرده و به عیادت وی می‌روند و این نمونه‌ای برای روابط استاد و شاگردی است که باید مورد توجه اساتید باشد.

این مرجع تقلید افزود: وقتی در سال ۱۳۴۱ قمری به خاطر مسایل سیاسی عده‌ای از علما را از عراق اخراج می‌کنند آیت‌الله نایینی و آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی ۸ تا ۱۰ ماه در قم ساکن می‌شوند و مرحوم   آیت‌الله گلپایگانی از هر دو این‌ها استفاده کرده‌اند و استخوان‌بندی فقهی وی بیشتر مربوط به این دو بزرگوار و شیخ عبدالکریم حایری است.

آیت‌الله سبحانی در ادامه تاکید کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی حدود ۷ سال در درس خارج فقه آیت‌الله بروجردی هم به لحاظ استفاده و هم برای تکریم و احترام شرکت کرده‌اند و مبنای فقهی وی به خصوص از جنبه‌های رجالی از درس این ۴ فقیه بزرگوار شکل گرفته است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.