شرایط توسعه همکاری اقتصادی قرقیزستان با ایران فراهم می شود

وزیر دارایی جمهوری قرقیزستان گفت: دولت جدید این کشور در صدد فراهم کردن بهترین شرایط تجارت و جذب سرمایه خارجی و توسعه همکاری با کشورهای خارجی از جمله ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، عاقل بیک جباراف امروز در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان تصریح کرد: این دوره از کمیسیون ۴ سال پس از برگزاری دوره قبلی برگزار می شود و تلاش می کنیم که روابط اقتصادی دو کشور پس از این فاصله زمانی طولانی هر چه سریعتر رو به بهبود رود.
 
وی ادامه داد: برنامه امروز اهمیت فراوانی در توسعه فعالیت های اقتصادی دو کشور و رفع مسائل مبرم که پیش روی روابط تجاری این دو کشور است، دارد.

جباراف اظهار داشت: دولت جدید قرقیزستان بهترین شرایط را برای تجارت و جذب سرمایه در کشور فراهم می کند و در همین راستا پیشنهاد رژیم تجاری بدون ویزا با ۴۰ کشور دنیا از جمله ایران مطرح است.

وزیر دارایی قرقیزستان تصریح کرد: به گفته غضنفری وزیر صنعت و معدن ایران اگر دولت ما موانع سرمایه گذاری را برطرف کند مبادلات تجاری دو کشور با ۲ میلیارد دلار افزایش می یابد و در طولانی مدت به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: هم اکنون گردش مالی دو کشور ۲۷ میلیون دلار است که به هیچ وجه شایسته پتانسیل های موجود نیست.

جباراف اظهار داشت: دولت جدید قرقیزستان اصلاحات را شروع کرده و بنا دارد که از طریق مبارزه با فساد مالی و اختلاس سطح زندگی مردم را بالا ببرد و طی یک برنامه سه ساله بهترین شرایط برای حفاظت از سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند.

جباراف افزود: تجربه دولت ایران نشان می دهد که اگر دولتی برای مردم کار کند به نتیجه مثبت و پیشرفت فنی و اقتصادی دست خواهد یافت.
وی با بیان اینکه متاسفانه پتانسیل تجاری دو کشور به خاطر یکسری از مشکلات بالا نیست افزود: مهمترین اصل این است که مشکلات موجود از طرف دو کشور دیده و برای رفع آن تلاش می شود.

جباراف با اشاره به اینکه توسعه همکاری دو کشور در حوزه علوم و فنون از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: ۹۰ درصد از ایرانیان تحصیل کرده هستند و در کشور ما هم درصد بالایی از مردم در دانشگاه ها تحصیل می کنند و در زمینه توسعه روابط فرهنگی و علمی می توان کارهای زیاد مشترکی انجام داد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.