شرایط وام نوسازی بافت‌های فرسوده

بانک مسکن اعلام کرد که از شنبه پنجم دیماه پرداخت تسهیلات نوسازی ۵۰ هزار واحد بافت فرسوده را با تامین مالی ۲۰۰۰ میلیارد تومان آغاز کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، علیرضا بلگوری – عضو هیات‌ مدیره بانک مسکن – و همچنین قاسمی – مدیر اداره اعتبارات این بانک – در نشست خبری به تشریح برنامه بانک مسکن برای تامین مالی احیای بافت‌های فرسوده در سه ماهه پایان سال جاری پرداختند.

بلگوری در این باره با اشاره به اینکه باید براساس قانون تا پایان برنامه ششم توسعه یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده از طریق بانک‌های عامل تامین مالی شود، اظهار کرد: بر این اساس با توجه به اینکه بانک مسکن شرایط تخصصی و ویژه‌تری در این رابطه دارد در آخرین تصمیم خود مصوب کرد که در سه ماهه پایانی امسال ۵۰ هزار واحد فرسوده را از طریق مشارکت مدنی ساخت تامین مالی کند که این موضوع در راستای مصوبه هیات وزیران خواهد بود.

به گفته وی، بانک مسکن تمام منابع این طرح را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد. در عین حال که یارانه ۱۰ درصدی نیز به سود بازپرداخت این تسهیلات از طریق دولت اختصاص خواهد یافت.

  • وام بافت‌های فرسوده در سه سقف ۵۰ ، ۴۰ و ۳۰ میلیونی

بنابر توضیحاتی که مدیران بانک مسکن ارائه کردند، تسهیلات ساخت و احیای بافت‌های فرسوده در سه سقف قابل پرداخت است. در کلان‌شهرها ۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر وام ۴۰ میلیونی و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر نیز تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی خواهد بود. این تسهیلات حداکثر ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد.

  • سود وام بافت‌های فرسوده چقدر است؟

اما در رابطه با اینکه میزان سود بازپرداخت وام‌های تعلق‌گرفته به بافت‌های فرسوده چقدر است، نیز مدیران بانک مسکن اینگونه توضیح دادند که قرار است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حداکثر تا ۱۰ درصد سود مصوب شورای پول و اعتبار را تامین مالی کند.

براین اساس با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ سود مشارکت ۲۴ درصد و سود مبادله‌ای ۲۱ درصد است، در نتیجه برای دوران ساخت با کسب ۱۰ درصد یارانه‌ای که قرار است دولت تامین کند نرخ سود به ۱۴ درصد کاهش می‌یابد. در عین حال که برای دوران بازپرداخت که اگر یارانه سود تامین شود نرخ ۱۱ درصد خواهد بود.

مدیران بانک مسکن در رابطه با میزان بازپرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده نیز توضیحاتی ارائه کردند که بر این اساس، نرخ سود در دو سال ساخت ۱۴ درصد خواهد بود؛ به گونه‌ای که دریافت‌کننده وام ۵۰ میلیونی باید حدود هفت میلیون تومان، گیرنده وام ۴۰ میلیونی حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و متقاضی وام ۳۰ میلیونی باید چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بانک مسکن سود برگرداند.

همچنین در دوران فروش اقساطی که ۱۰ ماه خواهد بود، شرایط بازپرداخت اقساط در صورتی که یارانه ۱۰ درصدی سود تامین شود و نرخ آن به ۱۱ درصد کاهش یابد مشتری وام ۵۰ میلیونی باید در مدت ۱۲۰ ماه، ماهانه ۷۸۰ هزار تومان قسط پرداخت کند.

همچنین متقاضی وام ۴۰ میلیونی در دوره ۱۲۰ ماهه، هر ماه ۶۳۰ هزار تومان و همچنین دریافت‌کننده وام ۳۰ میلیون تومانی نیز با این شرایط باید هر ماه ۴۷۰ هزار تومان اقساط پرداخت کند.

باید یادآور شد که امکان پرداخت پلکانی اقساط نیز در دوره فروش اقساطی برای بافت‌های فرسوده وجود دارد.

  • تخفیف ویژه در عوارض و تراکم بافت‌های فرسوده

به گزارش ایسنا، عضو هیات مدیره بانک مسکن همچنین به مزایای نحوه پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نرخ سود مشارکت در حال حاضر ۲۴ درصد است، پس این‌که قرار باشد با تخصیص ۱۰ درصدی یارانه این سود برای گیرندگان وام به ۱۴ درصد کاهش یابد، خود عامل جذابی برای تسهیلات است.

وی این را هم گفت که میزان سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در سال‌های پیش‌رو، براساس مصوباتی که شورای پول و اعتبار در رابطه با تغییر نرخ سود بانکی خواهد داشت، متغیر است؛ به گونه‌ای که هرچقدر سود کاهش یابد، ۱۰ درصد از آن کسر شده و مبنا قرار می‌گیرد.

بلگوری یادآور شد که در تسهیلات بافت‌های فرسوده عواض و تراکم ساخت از تخفیف ویژه‌ای برخوردار می‌شود و حتی تا ۵۰ درصد خواهد رسید، این در حالی است که شرکت عمران بهسازی شهری از زیرمجموعه‌های شهرداری‌ها متولی تشخیص و اعلام بافت‌های فرسوده برای دریافت تسهیلات است.

تا این لحظه ۲۲نظر ثبت شده
  1. وحدت:

    سلام من الان یک ماهه میرم بانک که با سود کم وام بافت فرسوده رو بندازم اقساط ولی یانکی فقط میگه ۱۸ درصد حساب میکنیم هم وام دارم هم سود مشارکت هم جریمه.هرروزه هم جریمه میاد روش.واقعا باید چیکار کنم اصلا امکان پرداختش نیس

  2. یوسف:

    سلام بنده یه ساله دارم اقساط وام اوراق میدم واسه ۳۵ میلیون بعد ۱۰ سال باید ۸۴ تومن بدم که البته ۸ تومنش دوران مشارکته اونم با ۲۲ درصد خیلی سخته مخصوصا موقعی که بفروشی.
    الانم ساختمونی داریم که وام بافت فرسوده گرفتیم قراردادم واسه مشارکت۲۲ و تقسیط۱۸ درصده چند هفتس میرم تقسیط کنم بانک زیر بار ۹٫۵ درصد نمیره واقعا نمیدونم وزارت خانه و بانک کدومشون باید رسیدگی کنن

  3. محمد:

    ما وام فرسوده گرفتیم حالا که موقع قسط بندی شده میگن ۱۸ درصد همش دروغه که میگن تسهیلات ویژه به بافت فرسوده تا میتونن اذیت میکنن پدر ادمو در میارن

  4. عباس کارچانی:

    سلام دیگه ازاین همه دروغ خسته شدیم دروغگودوشمن خدا من به ایناگوش کردیم خونه خراب شدیم خونه خراب شاخ دم داره میریم خودشون میگن بروباباوام فرسوده چی وقتی زلزله بیایادشون میافته چون جون مردم براشون ارزش نداره ازاراک

  5. محمد:

    الان که اعتبار بیمه وپروانه ساخت تمام میشه چی،همش به فکرجیب خودشان هستن،ماکه به شما نمیرسیم،خدا شماها رابه ما برسونه

  6. شهاب:

    همش حرقه

  7. ناصر:

    با سلام لطفا مسولین را بر پیگیری و حمایت از بافت فرسود ترغیب نمایید اگر از ارگانی گلایه و شکایت داریم چکار باید بکنیم

  8. ناصر:

    با سلام لطفا مسولین را بر پیگیری و حمایت از بافت فرسود پیگیری نمایید اگر از ارگانی گلایه و شکایت داریم چکار باید بکنیم

  9. زاهد:

    زاهد هستم از بلوچستان شهرستان کنارک من ۳ساله در مسکن مهر درخواست وام فرسوده کردم هنوز به ما جوابی نرسیده خواهشمند هستم تکلیف مارا دراین مورد مشخص کنید خواهشا زودتر جواب ما را بدید ممنون

  10. رضا:

    خسته شدیم بخدا مسولان حتی ذره ای به فکر مردم نیستند اقشار کم درآمد زیر فشار زیاد از بین میروند و …..

  11. محمد:

    سلام…من هم ساکن شهر اصفهان کارهای منزلمان که در بافت فرسوده واقع شده است را انجام داده ام ولی متاسفانه هر روز میگویند دولت وامی ابلاغ نکرده..لطفا بفرمایید تکلیف ما بلاتکلیف ها چیست خواهشا…

  12. خدایی از کرج:

    با سلام
    برای دریافت وام بافت فرسوده از طریق شهرداری منطقه ۴ کرج و شرکت عمران و مسکن سازان استان البرز به بانک ملت شعبه چهار راه گلزار معرفی شده بعداز شش ماه پرونده از طریق بانک به شرکت عمران عودت داده شد دوباره به بانک ملی شعبه جهانشهر معرفی شد. بعد از گذشت ۸ ماه و انتظار و پرداخت هزینه کارشناسی بانک ملی از پرداخت خودداری نموده است. خواهشمند است تکلیف مارا در این مورد مشخص نمایید.

  13. حمزه خدایی از کرج:

    با سلام
    برای دریافت وام بافت فرسوده از طریق شهرداری منطقه ۴ کرج و شرکت عمران و مسکن سازان استان البرز به بانک ملت شعبه چهار راه گلزار معرفی شده بعداز شش ماه پرونده از طریق بانک به شرکت عمران عودت داده شد دوباره به بانک ملی شعبه جهانشهر معرفی شد. بعد از گذشت ۸ ماه و انتظار و پرداخت هزینه کارشناسی بانک ملی از پرداخت خودداری نموده است. خواهشمند است تکلیف مارا در این مورد مشخص نمایید.

  14. کامیار از ایلام:

    فریاد.فریاد کی این صدا رامیشنوه بدبخت شدیم داروندارمو دادم شهرداری واسه بروانه کار.خونم که در محدوده بافت فرسوده بود تخریب کردم به امید وام .ماهی۵۰۰هزار کرایه میدم ازمهر۹۲منتظرم اما خبری نیس تاحد دیوانکی سکته خودکشی رفتم کسی نیس این مطالب ودرددل این بیچارهها رو بگوش دولتمردان برسونه.ایکاش این آقای آخوندیرا میدیدم.تابهش بگم ماهم انسانیم تو این مملکت حق و حقوقی داریم حق زندگی داریم چرا به این موضوع ورود نمیکنید بخدا خیلی ها مثل من دارن غرق میشن تادیر نشده دستشون بگیر وحقشون که قولی بوده واسه دادن وام بهشون بده یکسال اعتبار بروانه کار داره تموم میشه وما همچنان منتظروام

  15. بدنبال عدالت !!:

    در سال ۹۰ از اقدام به ساخت خانه پدری با وام بافت فرسوده کردیم که وام را از بانک ملی شعبه میدان اعدام گرفتیم . امسال مسئول بانک در خواست باز پرداخت یکجای کل مبلغ وام را کرده اند ! ایا ایکار قانونی است ؟ این چه حمایتی از ساخت در بافت فرسوده است . چرا زورگیری به بانکها هم کشیده شده است ؟ ایا عدالت از این مملکت رخت بر بسته ؟

  16. بدبخت:

    همش دروغ تاکی دروغ فریاد از دست مسئولین همش وعده وعید کارکنان بانک مسکن شهرستان تکاب به دیده ی سخره آمیز بما نگاه می کنند و میگویند بازم وام گیرنده ها پیدایشان شد احساس می کنم غرور ما را لگد کوب کردند

  17. حسین:

    این باعث میشه که سازنده های بافت فرسوده به مناطق دیگر کوچ کنند که این خطر بزرگی برای بافت فرسوده تهران میباشد.

  18. ابراهیم:

    چرا هیچکس صدای ما را به ګوش مسولین نمیرسناند چرا مسولین تکلیف ما را روشن نمیکنند که ایا میخواهند به وعدهایشان عمل کنند یا نه؟

  19. گیتی:

    سلام،وعده وام نوسازی بافت فرسوده پشتگرمی شد برای اقدام به نوسازی منزلمان ولی با وجود تخریب وشروع عملیات ساختمانی به مدت شش ماه ازوام هیچ خبری نیست ومتاسفانه مسئولین هم پاسخگو نیستند. واقعا تکلیف ما دراین شرایط وبا ساختمان نیمه کاره واینهمه هزینه چیست؟

    • ابراهیم:

      با وجود جوابګو نبودن مسولین دیګر نمیتوان امیدوار بود که به زودی اعتباری به بافت فرسوده تعلق بګیرد

    • کامیار:

      مه با هم یکروز قرار بگذاریم بریم جلو مجلس شاید صدامون شنیدن وفرجی حاصل شد

  20. تورج:

    با سلام بیش از شش ماه است که با وعده وام انه خود واقع در بافت فرسوده کرمانشاه را تخریب کرده ایم اما نه خبری از وام هست نه جواب مسولین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.