شرایط بحرانی، قزوین را در آستانه دو هفته تعطیلی قرار داده است

ایسنا/قزوین معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قزوین گفت: با توجه به شرایط کرونایی پیش‌آمده پیشنهاد ستاد مقابله با کرونا در استان این است که دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزش فنی و حرفه‌ای، باشگاه‌های بدن‌سازی، سینما، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، شهربازی و آرایشگاه‌های زنانه یک تا دو هفته تعطیل باشند.

منوچهر حبیبی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان که امروز یکشنبه‌ ۶ مهر ماه در سالن اجتماعات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: کرونا مجدداً اوج گرفته است که علت اصلی آن عدم رعایت پروتکل بهداشتی از سوی همه اقشار و صنوف است، همچنین متولیان امر و دست‌اندرکاران نسبت به این امر کم‌توجه شدند و شاهد کاهش نظارت‌های جدی بر بازار، جایگاه پمپ‌بنزین، رستوران‌ها و مطب‌ها هستیم.

وی افزود: روند رو به رشد کرونا در قزوین نگران‌کننده است و باید اقدامات جدی برای جلوگیری از شیوع این ویروس صورت بگیرد، مقررات باید تشدید شود چراکه شرایط امروز به‌مراتب بدتر از شرایط اسفند و فروردین‌ است، فرمانداران نیز باید در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارش دهند درحالی‌که فرمانداران این مسئله را جدی نگرفته‌اند و نظارت‌ها توسط فرمانداران به‌خوبی صورت نمی‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قزوین گفت: به جهت اینکه پروتکل‌ها و نظارت‌ها جدی‌تر شود باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد؛ پیشنهاد ستاد مقابله با کرونای استان این است که دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزش فنی و حرفه‌ای، باشگاه‌های بدن‌سازی، سینما، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، شهربازی و آرایشگاه‌های زنانه یک تا دو هفته تعطیل باشند، تعطیلی دوهفته‌ای نیازمند این است که مجوز نهایی را از وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کنیم، نتیجه این پیگیری ظرف دو روز آینده اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه راهپیمایی تحت عنوان اربعین نخواهیم داشت و برگزاری راهپیمایی نمادین و سفر به عراق نیز ممنوع است، مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که عزاداری‌های ماه محرم و صفر در خانه‌ها انجام شود، اگر تابع ولایت هستیم باید به این مسئله توجه کنیم، از همه هیئت‌ها و مداحان نیز می‌خواهیم به شرایط بحرانی قزوین توجه کنیم.

حبیبی تأکید کرد: روز گذشته ۷۰ فرد مبتلابه کرونا در قزوین بستری شدند که این آمار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون کم‌نظیر است، تعداد فوتی‌های این دوران برابر با تعداد فوتی‌های اسفند و فروردین‌ است که اگر جدی گرفته نشود شاهد افزایش این روند خواهیم بود.

وی یادآور شد: جاده سلامت نیز باید از امروز تعطیل شود که این تعطیلی بخش‌های پیاده‌روی، کیوسک‌های توزیع دوچرخه و خودروهای توزیع اغذیه را شامل می‌شود و تا یک هفته ادامه خواهد داشت، مکاتبات لازم در این مورد صورت گرفته است.

فک پلمب توسط مراکز بهداشت ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قزوین تصریح کرد: صنوف و بازار باید موردتوجه قرار بگیرد ما از روند نظارت سازمان صمت و اتاق اصناف بر بازار گلایه داریم چراکه نظارت و کنترل باید جدی‌تر باشد با تعدادی از متخلفین برخورد کردند اما طی یک روز پلمب‌ها بازگشایی شد، در بازار برای بار اول اخطار می‌دهیم اگر تکرار شد باید به مدت یک هفته پلمب صورت بگیرد، اگر سومین اخطار صادر شود باید یک ماه تعطیل شود و در صورت دریافت چهارمین اخطار باید پروانه کسب باطل شود.

وی یادآور شد: این مسئله باید به‌صورت جدی از طریق سازمان صنعت به کسبه اعلام شود، اگر بازاریان رعایت می‌کنند چرا باید ۷۰ نفر بستری و ۱۲ فوتی در یک روز داشته باشیم؟ این نشان می‌دهد که نظارت‌ها جدی گرفته نشده است، مجموعه صنعت باید به‌صورت جدی وارد شوند و مواردی که پلمب می‌شوند باید با اجازه مقام قضایی و ستاد کرونا فک پلمب شود مسئول بهداشت حق دخالت در این مسئله را ندارد درصورتی‌که مرکز یا مسئول بهداشت فک پلمب را انجام دهد باید با فرد برخورد شود.

حبیبی عنوان کرد: اطلاع داریم که برخی از رستوران‌ها مراسم‌های مختلفی از قبیل ترحیم برگزار می‌کنند، از امروز برگزاری هرگونه مراسم در رستوران‌ها ممنوع است.

مدیران ادارات ناظر بر رعایت پروتکل‌ها باشند

وی با اشاره به بخش اداری اظهار کرد: روز گذشته دستورالعملی به دستگاه‌های اداری ابلاغ‌شده که طی آن برگزاری هرگونه جلسه، بازدید و تجمع بیش از ۱۵ نفر ممنوع است که این امر در استانداری نیز صدق می‌کند، کلیه اقدامات دستگاه‌ها باید تحت کنترل کمیته نظارتی استان باشد، ورود کارمند و ارباب‌رجوع بدون ماسک و ارائه خدمت به افراد بدون ماسک ممنوع است، مسئولیت این موارد بر عهده مدیر دستگاه اجرایی استان است و اگر نظارت مدیر کافی نباشد با مدیر برخورد می‌شود که به ترتیب شامل تذکر، توبیخ، کسر از حقوق و انفصال از خدمات دولتی به مدت سه تا ۶ ماه است.

اگر بیمار شوید کف راهرو بستری می‌شوید!

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قزوین عنوان کرد: ادارات را تعطیل نمی‌کنیم چراکه با هر تعطیلی شاهد افزایش سفر به شمال بودیم، شرایط در حوزه ویروس کرونا در قزوین بحرانی است و از شرایط فوق قرمز هم عبور کرده است، به‌طوری‌که تخت خالی در بیمارستان‌ها نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تخت خالی و امکان پذیرش در بیمارستان‌های استان را نداریم و تخت‌های خالی موجود مربوط به بخش خصوصی است که آن‌هم هزینه را به‌طور کامل دریافت می‌کنند، مردم بدانند که شرایط به‌گونه‌ای است که باید خودمراقبتی کنند در حال حاضر اگر به بیمارستان بروند مجبور هستیم آن‌ها را در کف راهرو بیمارستان‌ها بستری کنیم.

حبیبی یادآور شد: تخت بیمارستانی با محدودیت جدی روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که در حال تدارک برای ساخت بیمارستان صحرایی ویژه بیماران خاص هستیم، مردم باید رعایت کنند تا شرایط سخت‌تر از این نشود، از علوم پزشکی می‌خواهم که بیمارستان الوند را تجهیز کنند تا بیماران حوزه البرز، الوند و محمدیه را پوشش دهند.

وی خاطرنشان کرد: فرمانداران حداکثر تا دو روز آینده با هماهنگی سازمان صمت، اتاق اصناف با صنوف اتمام‌حجت کنند که اگر رعایت نکنند با دستور قضایی پلمب و برخورد جدی شود.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قزوین بیان کرد: ظرفیت تخت‌های بیمارستان خصوصی ما ۴۰ درصد است که با کشور متفاوت است، بیمارستان‌های خصوصی موظف هستند که مبتلایان کرونا را پذیرش کنند اما از آن سر باز می‌زنند که امشب در جلسه ویژه‌ای به این مسئله می‌پردازیم که تا تصمیم‌گیری شود به چه شکل از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی استفاده شود و بیمارستان‌های خصوصی به کمک ما بیایند.

وی تأکید کرد: اما بیمارستان‌های خصوصی و تأمین اجتماعی باید پذیرش مبتلایان کرونایی را داشته باشند اما ظرفیت پذیرش آن‌ها امشب مشخص می‌شود، با همکاری یکدیگر می‌توانیم روند را کاهش بدهیم در حال حاضر ۴۰ درصد مردم، ۴۲ درصد حمل‌ونقل عمومی، ۴۰ درصد صنوف و بازاریان از ماسک استفاده نمی‌کنند، لذا زمانی کرونا مهار می‌شود که بیش از ۹۰ درصد مردم و مسئولین شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.